11:19 PM

khutbah Jumaat yang.....

Hari ini sempat menunaikan solat jumaat di kampung.Kerana kesibukan urusan dunia maka sudah lama saya tidak bersolat di sini.Alhamdulillah sempena cuti hari ini dapatlah berkunjung ke kampung halaman untuk permulaan tahun 2010 ini.

Fardu jumaat kali ini diimamkan oleh imam yang agak muda dan kira umurnya pangkat adiklah dengan saya.Mesej yang ingin disampaikan ialah tetang kepentingan belajar dan mencari ilmu.Saya yakin khutbah ini ditulis khusus sempena pembukaan penggal pertama persekolahan untuk tahun 2010 yang bakal menjelang pada hari ahad di negeri Pantai Timur dan isnin bagi negeri di pantai barat.

Isi kandungan serta mesej yang ingin disampaikan adalah amat baik,cumanya cara penulisan khutbah tersebut pada saya tidak mencapai piawaian sebenar bersesuaian dengan pendengar yang rata-rata orang kampung yang pada saya bahasa serta penggunaan istilah dalam khutbah itu tidak akan difahami oleh mereka.Pada saya kalau masjid di Putrajaya khutbah itu adalah sesuai,tetapi kalau di kampung saya ini saya rasa jauh daripada sesuai.Maaf bukan untuk merendahkan tahap pemahaman orang kampung yang saya cintai ini tetapi itulah hakikatnya.Malah imam yang membaca pun tersangkut-sangkut dengan istilah-istilah orang putih tersebut.Cuba anda bayangkan sudahlah istilah orang putih,dimelayukan dan dijawikan pula,kesian Pak imam...

Untuk panel penulis khutbah di pejabat-pejabat ugama pohon fahamilah situasi ini.Saya tahu anda semua adalah orang terpelajar
dan memegang ijazah malah ijazah lanjutan dan mungkin pemegang status doktor falasafah,tetapi kalau anda berfikir semua orang macam anda maka anda silap.Oleh itu fahamilah situasi dan saya yakin jika itu yang anda amalkan maka mesej yang ingin anda sampaikan akan sampai dan difahami serta kesannya adalah baik sekali,ayuh bersama positifkan diri anda demi kebaikan bersama.





Share/Bookmark

Read more...

5:16 PM

Munajat tahun baharu 2010

http://nustaffsite.gunadarma.ac.id/blog/viyan/files/2008/11/doa.jpg







Ya Allah,sempena tahun 2010 ini kami ingin mengadu kepadaMu bahawa kini kami berada dalam kesempitan.Jenayah menjadi-jadi di mana-mana sahaja hatta di rumah-rumahMu ya Allah.Para pimpinan kami asyik bertelagah dan menampakkan mereka melupaiMu dalam setiap tindakan masing-masing.Kata-kata atau janji pemimpin kami sekarang ini jarang boleh dipegang jika berjanji,mereka seolah-olah menganggap kami ini sebagai sampah dan tidak bernilai apa-apa.Janji untuk menolong rakyat dengan slogan-slogan retorik yang sangat mengujakan cuma tinggal slogan sahaja.

Ya Allah ya Rabbuna,harga barang-barang keperluan kami naik hari demi hari.Tiada tempat lain untuk kami mengadu cuma hanya pada Mu ya Allah.Rezki pendapatan kami tidak seberapa,untuk tahun-tahun baharu mendatang ini kami jangka akan lebih perit lagi dengan bebanan cukai,tol dan lain-lain bil yang terpaksa kami tanggung yang sudah tentunya akan naik.

Ya Allah Ya Rabbuna,Kebajikan kami kini sudah banyak yang terabai.Anak-anak belajar kalau tiada duit maka akan ketinggalanlah kami.Para pimpinan semacam tidak peduli kami.Peluang belajar hanya untuk yang cemerlang sahaja sedangkan kecemerlangan itu adalah sesuatu yang sulit untuk dinilai.Kalau bilangan A yang banyak sahaja yang diambil kira maka di mana anak-anak yang kurang banyak A itu hendak pergi.Kami takut mereka-mereka ini nanti akan menjadi penjenayah atau pengkhianat yang akan merosakkan masyarakat kami nanti,sedangkan kini polis seolah-seolah tidak termampu membendung gejala yang sedang berleluasa.

Ya Allah Ya Rabbuna,Pimpinlah kami bantulah kami,anugerahkan kepada kami para pemimpin yang berakhlak mulia dan patuh kepada titah perentahMu.Jauhilah kami daripada dipimpin oleh mereka-mereka yang pembohong,munafik dan perasuah.Demi sesungguhnya kami takut tidak mendapat keberkatan daripadaMu hasil daripada dipimpin oleh mereka yang zalim.

Ya Allah Ya Rabbuna,Limpahilah kami dengan segala kerahmatanMU dan jadikanlah kami hamba yang mendapat keberkatan serta petunjuk serta kekalkanlah kami dalam Iman selamanya dunia dan akhirat.Lindungilah kami daripada melakukan kezaliman dan munafik serta lindungilah juga kami daripada dizalimi serta hancurkanlah mereka-mereka yang zalim serta membohongi rakyat jelata dengan kuasa yang ada.

Ya Allah Ya Rabbuna,Berikanlah kami kebaikan di dunia dan juga di akhirat juga kebaikan.Kami pohon pada Mu ya Allah kerana tiada lagi yang lain untuk kami mengadu kecuali MU Ya Allah..Amin











Share/Bookmark Read more...

5:37 AM

Gula memang bawa penyakit...tetapi








Awal pagi 1 januari 2010 harga gula akan dinaikkan sebanyak 20 sen.Itu keputusan kerajaan yang memerintah kini.Alasannya kerajaan terpaksa menanggung beban kewangan yang tinggi untuk subsidi gula .Harga roti putih juga tidak lagi dikawal sebagaimana sebelum ini.Ini bermakna pengguna akan membayar dengan nilai yang lebih untuk mendapatkan gula dan roti berbanding dengan harga sebelum ini.Sumber di sini

Memang gula tidak baik untuk kesihatan. Walaupun merbahaya untuk kesihatan kita dapati masih ramai yang menggunakanya.Pendek kata dalam kehidupan ini kalau tiada gula maka tidak cerialah kehidupan kerana ianya adalah bahan yang berfungsi untuk menyelerakan kita dari aspek pemakanan.Itu fakta.

Saya boleh bersetuju dengan pengumuman ini dengan alasan yang diberi, tetapi saya tidak boleh bersetuju dengan pengumuman ini kerana ianya bercanggah dengan kenyataan kerajaan sebelum ini yang berjanji harga gula tidak akan dinaikkan.Jarak masanya janji itu bukan setahun atau dua tahun malah bukan berbulan pun tetapi cuma beberapa minggu sahaja janji itu diungkapkan.Kita kecewa dengan sikap ini.Dari segi persepsinya kerajaan seolah-olah menggangap rakyat jelata ini jenis yang boleh dipermainkan.Buatlah apa sahaja pun namun mereka akan menerimanya.Itulah realiti yang seharusnya kita hadapi sekarang ini.Kita sebagai rakyat seolah-olah tiada sebarang aura yang boleh menimbulkan rasa simpati oleh pihak-pihak yang sepatutnya perihatin dengan keadaan serta permasalahan kita.Sekarang mulai terasa sebagai rakyat berhargakah kita ini!!!?.










Share/Bookmark Read more...

8:37 PM

Selamat bersara untuk Sdr Zakaria


Hari ini hari terakhir bagi pembantu am rendah di pejabat saya.Beliau telah memilih untuk bersara secara pilihan setelah berkhidmat lebih daripada 20 tahun dengan kerajaan,dan selepas ini beliau akan memulakan kehidupanya sebagai seorang yang bersara yang sudah tentu suasananya akan berlainan sama sekali dengan apa yang beliau tempuhi sebelum ini.

Pada saya beliau bukan sahaja sebagai kakitangan malah beliau juga sebagai sahabat, maka sudah tentu saya akan merasa "kehilangan" dengan ketiadaan beliau.Seorang yang penuh komitmen dan banyak membantu saya dalam tugasan harian.Selain "pendoa" tetap pejabat saya setiap pagi beliau juga adalah seorang yang tekun dalam kerja-kerja hariannya yang lain.Pada saya kerana "ini"lah juga yang mendorong beliau untuk bersara awal.

Sebagai sahabat saya doakan semoga sdr Zakaria akan memperolehi kesihatan yang baik sepanjang hayat serta dimurahkan rezki dan memperolehi kejayaan dalam semua bidang kehidupan ini.Teruskan perjuangan anda dan Selamat maju jaya untuk saudara Zakaria..









Share/Bookmark

Read more...

11:36 PM

Mid kawe tabik ko raja demo...

Di Johor Baharu jumpa kawan dari Kelantan.Kawan ni cakap sultan dia sekarang sudah lama ikut" sunnah nabi" jadi dia pun ada terasa juga tetapi takut tidak mampu katanya.Saya macam tidak percaya cerita itu,beliau berkali-kali mengesahkan bahawa itu bukan cerita rekaan.

Dalam melayari maya ini saya terjumpa ini dan ini, hanya kepada Allah saya berserah apakah benar atau tidaknya hanya Dia yang maha mengentahui.Apa pun kalau betul saya ucapkan tahniah dan kepada Tuan Hamid ayuh silakan!!!!.









Share/Bookmark

Read more...

8:03 AM

Johor Baharu yang banyak kenangan






Minggu ini meluangkan masa memenuhi undangan kawan lama di Johor Baharu.Berada di sini membuatkan aku terimbau kenangan lama yang amat terkesan kepada diri dan keluarga.Hampir 15 tahun bermastautin di sini,Memulakan hidup berkeluarga sehinggakan direzkikan dengan anak-anak juga di sini,mengemudi bahtera keluarga yang kini sudah menghampiri 30 tahun juga di sini, alangkah manisnya pengalaman itu....
Kini JB fizikalnya tidak lagi sebagaimana JB yang aku tinggalkan 10 tahun dulu.Berubah hampir seluruhnya.Sistem jalanraya sehinggalah kepada penempatnnya.Satu masa dulu tempat aku memikat burung ruak-ruak dan ayam hutan kini sudah tidak begitu lagi keadaanya.Kini tempat itu telah dibangunkan menjadi taman rekreasi untuk warga bandar ini.Sesuai dengan lokasinya di bandar maka dinamakan "hutan bandar".Dua hari di JB sempat menjengah ke hutan bandar.Meriah sekali nampaknya suasana yang sudah tentu menggembirakan warganya,tahniah untuk "perancang" JB ini semuga anda berjaya menjadikan ianya terbaik namun seboleh mungkin jauhkanlah daripada pembaziran...
Untuk Abang Saat dan Kak Asiah selamat menerima menantu dan untuk Tuan Hamid serta Puan Zainah terima kasih kerana melayan dan sudi membantu....








Share/Bookmark

Read more...

7:59 AM

Sakit tenat tapi tak mati-mati



Khamis,buat lawatan tapak, projek yang sudah lewat lebih daripada 200 hari.Buat masa ini dua ribu lebih sehari kena bayar kerana lewat.Projek ini dikira sakit ,bukan sakit main-main tetapi amat tenat tapi yang hairannya tak juga mati-mati.
Terfikir siapalah kontraktor projek ini.Nama memang terkenal tetapi kenapa semacam tidak mampu saja gayanya.
Berdozen lawatan pemantauan oleh jabatan-jabatan teknikal yang lain namun masih juga begitu.Cuma yang paling menghairankan kenapa ianya tidak mati-mati walaupun dikatakan telah berpucuk surat penamatan kerja telah dikeluarkan(?).





Share/Bookmark

Read more...

8:10 PM

Cerita Hilang...

Sehari dua ni heboh pasal cerita kehilangan enjin jet tentera,semalam tengok lapuran dari DUN Terengganu rupanya di sana juga ada kehilangan.Cuba tengok di sini










Share/Bookmark

Read more...

11:25 PM

Melayu....

Di Malaysia ini penduduknya kira melayulah yang majoritinya.Di negara lain yang berjiran juga bilangan bangsa melayu ini juga agak ramai terutamanya di Indonesia.Sebagaimana mereka saya juga melayulah kiranya.Asal usul keturunan asal tidaklah pula diketahui,cuma sesedar sahaja dalam hidup ini dah jadi melayu.walaubagaimanapun syukur walaupun melayu namun masih Islam.Cuma dalam bermenung dengan melayu ini saya terfikir rupanya bangsa saya ini satu bangsa yang pelik dan jauh dari "petunjuk" sebenarnya.Cuba tengok di sini.Anda boleh bayangkan kalau nak kira berpuluh,beratus,malah beribu mesjid,surau atau madrasah yang wujud di negara kita ini.Majoritinya ada aktiviti masing-masing dari segi untuk mengharmonikan keimanan supaya lebih dekat dengan penciptanya,namun kita lihat kepada apa yang berlaku ini menunjukkan ianya tidak memberi kesan kepada manusia melayu ini. Sesuatu yang menyedihkan bila saja berlaku sesuatu dan pelik sikit maka percayalah melayu bahawa "itu" bermunafaat dan boleh dijadikan ubat atau sebagainya.Saya tidak begitu maklum tentang bangsa lain tetapi kalau melayu itulah lumrah yang berlaku.Untuk para ilmuan ayuhlah tuan-tuan "ubatilah" melayu ini,dan ikhlaskan hati anda supaya ubat yang anda masukkan ke dalam jiwa-jiwa mereka itu benar-benar masuk dan boleh mengubati jiwa mereka dan tidak menduakan Allah yang kita sembah ini.











Share/Bookmark

Read more...

5:00 AM

Orang Kelantan Tak sensitif ke?


http://mms.kl.fm/attach/klfm/12241641.jpg
Gambar hiasan




Semalam seorang menteri kata Kelantan tidak layak dapat royalti minyak kerana minyak itu digerudi di luar pantai Kelantan dan melebihi tiga batu nautika.Itu kata menteri yang asalnya orang Kelantan juga.Orang Kelantan tak sensitif ke dengar pernyataan semacam ni,sepatutnya orang Kelantan perjuangkanlah hak Kelantan tu ni nak sekat pula,hai nasib la orang Kelantan..apa macam orang Kelantan?nak menanggani orang yang tak ada jati diri Kelantan macam ni.Selalunya masa belajar dulu saya lihat orang Kelantan ni begitu taksub dengan negeri dia,pantang perlekeh kena kita.Kali ni menteri pula yang "perlekeh" Kelantan.....alahai politik..










Share/Bookmark Read more...

4:10 AM

Aku mula rasa takut...


sumber gambar di sini




Kini takut mula melanda diri aku.Sebelum ini aku begitu yakin dengan keupayaan para penguasa yang diamanahkan untuk menjaga negara yang aku cintai ini,namun rupa-rupanya keyakinan yang aku harapkan selama ini bagaikan mengharapkan sibuta untuk memimpin aku melintas jalanraya yang sibok.Begitulah misalannya kalau kita melihat beberapa peristiwa yang berlaku kebelakangan ini.Cuba bayangkanlah kalau enjin jet pun boleh dicuri maka bagaimana mungkin perkara-perkara lain tidak dicuri.Pendek kata sepintas berfikir pada aku tiada sesuatu pun akan selamat di tanah airku ini jika ini keadaanya.Tak payah berKPI atau ber NKRA la kalau macam ni Sia-sia saja beretorik macam ini.Di Parlimen Pak Menteri dan para Tok wakil pun sama memonteng,kalau murid sekolah tentu kena dah.Tetapi yang ponteng ini para pembuat "dasar".Anda nilailah dalam perkara yang menentukan hidup mati negara pun mereka mengambil jalan mudah dan senang apa lagilah kalau ianya hanya membabitkan rakyat marhein yang sekadar dapat memberikan satu undi setiap lima tahun sekali.Kamu hai rakyat yang tidak berguna bukan selayaknya menjadi perhatian kami.Kamu hanya kami guna untuk kuasa kami saja,tetapi kalau kamu itu montel,gebu dan pandai bergincu atau artis ke maka kami ada la rasa sikit pecah liurnya. Biar pun sudah berkeluarga namun tambah lagi kami sanggup.Maaf tuan n3 ini rasa naik darah sangat,bercakap pasal integriti tetapi tengoklah apa yang jadi.Kini aku sangat takut, apakah ada jaminan untuk kita hidup aman dan makmur sebagaimana sebelum ini....Ya Allah selamatkanlah kami daripada fitnah yang akan merosakkan ini...











Share/Bookmark Read more...

10:28 PM

Muhasabah 1 Muharram 1431H


Sebagai mengakhiri tahun hijrah 1430,umat Islam di negara ini telah mengadakan upacara sambutan ketibaan tahun baharu islam tersebut

Bermula akhir waktu solat asar dan selepas solat maghrib semalam mereka ramai-ramai berdoa dengan doa akhir tahun dan doa awal tahun.Juga disulami dengan ceramah atau tazkirah sempena dengan peristiwa tersebut.

Saban tahun begitulah tahun hijrah disambut dan bagi sestengah daripada kita itu sudah menjadi "rutin" tahunan.Persoalannya setiap awal tahun ada saja "azam" baru yang dijanjikan.Tahun 1431H ini pun sama. Azam ini selalunya daripada baik kepada yang lebih baik. Namun sebagai muhasabah cuba kita perhatikan perkara-perkara ini.Topiknya "berlawan sesama sendiri".

1.Parti politik Pemerintah lawan Pembangkang.

2.Ahli Istana juga berlawan.

3.Mazhab juga berlawan.

4.Kakitangan Kerajaan berlawan untuk pangkat.

5.Kakitangan berpangkat juga berlawan antara hakiki dan KUP.

6.JKK Kampung juga berlawan kerana projek tidak selari.

Sekadar menyebut contoh di antara yang banyak-banyak yang terjadi. Sama-sama bermuhasabah kenapa masih begini sedangkan saban tahun berazamkan diri.Kesimpulan kini sebenarnya kita ini melupai Ilahi secara hakiki sebut cuma untuk mengabui diri sendiri.Ya Allah ya Ilahi selamatkanlah hamba-hamba mu ini.









Share/Bookmark

Read more...

8:43 PM

1431H...umur tambah lagi



DOA AKHIR TAHUN



DOA AWAL TAHUN






Selamat menyambut Tahun Baharu Hijrah 1431

Semuga sentiasa dalam anugerah Iman dan Islam


Allahu Akbar










Share/Bookmark Read more...

4:28 PM

Bersih itu Cantik

"Skuad sampah" MPKB Bandaraya Islam


Sekarang ini isu kebersihan adalah menjadi topik percakapan kebanyakkan orang.Di bandar terutamanya; kalau sampah tidak dipungut maka pihak yang berwajib seperti majlis perbandaran akan dipertanggungjawabkan sepenuhnya atas perkara tersebut.Kadang-kadang tidak habis dengan pengurusan sahaja yang kena kutuk malah kerajaan negeri berkaitan juga turut menerima tempiasnya.

Semalam dalam perjalanan ke Kelantan daripada Terengganu saya terserempak dengan satu "skuad" yang terdiri daripada wanita bermotorsikal dengan "berlembing" di tangan menikam-nikam sampah di tepi jalanraya dan memasukkan dalam karung plastik.Untuk lebih jelas saya menghampiri skuad ini,rupa-rupanya mereka ini adalah pekerja kontrak yang sedang melakukan kerja-kerja pembersihan di sepanjang lebuhraya tersebut.Dimaklumkan selain di lebuhraya di perkampungan berhampiran juga kerja-kerja ini pun dibuat juga.

Hari ini sambil memandu di Kota Bharu saya sekali lagi terserempak dengan "skuad" juga. "Skuad sampah",itu tulisan pada motorsikal bertayar tiga yang saya temui itu.Kumpulan yang sedang berkonvoi ini juga melakukan kerja-kerja memungut sampah sebagaimana yang ditemui oleh saya di Terengganu semalam.Cuma di Kelantan lebih bersistem dari segi logistiknya.

Daripada pemerhatian ini nampaknya pihak-pihak yang berwajib sedar tentang tanggungjawab yang perlu dilakukannya demi untuk melestarikan kawasan masing-masing,buktinya penyediaan kemudahan termasuk para pekerja sebagaimana yang saya sebut tadi,cuma apakah respon kita sebagai pengguna dan pemilik kepada kawasan kita itu?!Adakah bila kawasan kita kotor atau tidak terurus maka terus kita menyalahkan orang lain dalam perkara tersebut, memang tidak dinafikan ada di kalangan mereka yang dipertanggungjawabkan itu tidak begitu peka dengan kerja-kerja yang seharusnya dilakukan itu,seperti ponteng kerja atau sebagainya,namun begitu itu bukan alasannya untuk kita turut tidak bekerjasama dalam menjaga kebersihan ini.Ayuh kita bersama melestarikan kawasan kita...





Share/Bookmark Read more...

7:25 PM

Terengganu hanya tinggal Darul Iman....

Pemandangan resort di tepi pantai Terengganu


Sudah tiga hari berada di Terengganu Darul Iman.Negeri yang berbiraikan pantai keseluruhannya.Di sana menginap di salah sebuah resort yang agak terkenal dari segi namanya walaupun begitu perkhidmatanya tidak se-gah namanya.Berbanding dengan kunjungan sebelum ini nampaknya kali ini semakin merosot samada dari segi kemudahan mahu pun keselesaanya.

N3 kali ini bukan hendak mempertikaikan itu tetapi tentang perkara lain.Sejak hari pertama lagi timbul kemusykilan di benak fikiran saya,rupanya di negeri Darul Iman ini minuman keras masih bebas dijual di khalayak termasuk di tempat-tempat pelancungan sebegini.Yang lebih musykil lagi ialah para pelayannya adalah terdiri daripada adik-adik pelatih daripada beberapa kolej yang menawarkan kursus-kursus perhotelan yang dihantar ke situ untuk tujuan praktikum.Ke hulu ke hilir membawa dulang yang berisi minuman keras yang pelangganya saya lihat cuma tidak lebih daripada tiga orang yang berbangsa orang putih kalau tidak silap pengamatan saya.Kenapa pengurusan hotel ini tidak sensitif dengan perkara-perkara sebegini,setidak-tidaknya!nak harapkan kerajaan negeri pada saya tidak keterlaluan kalau saya katakan Terengganu kini hanya tinggal Darul Iman sahaja dan yang lain sudah hilang entah kemana.Dimaklumkan di pulau-pulau persekitaran perairan Terengganu juga lebih dahsyat daripada itu malah banyak di" publish" oleh akhbar-akhbar perdana.

Kepada pihak berwajib di Terengganu celik lah anda, kerana dengan kecelikkan anda mungkin Allah akan selamatkan Terengganu daripada sebarang bala dan bencana,kalau tidak Allah berhak menentukannya.





Share/Bookmark Read more...

5:59 AM

Laut & Pantai


Pantai dan laut dua entiti yang tidak boleh dipisahkan.Kedamaian berada di sini.Sebagaimana bukit dan air terjun, laut dan pantai juga istimewa kepada manusia.Rezki kebendaan berada di sini ikan ,sotong sehinggakan minyak juga berada di sini.

Selain kedamaian pantai dan laut juga menjadi tempat meresahkan.Bila ombak atau alunnya kuat maka ianya membimbangkan semua orang,itu sebab ramai yang beringat-ingat dengannya.

Namun begitu dalam ketenangan, pantai dan laut juga menyentap kedamaian manusia.Dalam mencari kedamaian terkadang Pantai dan laut memberi duka.Ramai sudah yang berduka kerananya.Lemas dan hanyut lumrah yang terjadi.

Semalam di Rantau Abang Terengganu duka ini terjadi lagi.Alfatihah untuk mangsa ini.Kadang-kadang beringat pun ketentuan itu tetap juga terjadi.Oleh itu bersama kita hanya berserah hanya pada Ilahi.Ketentuan DIA memang pasti dan kita mestinya kena mengerti...sekali lagi al-fatihah.









Share/Bookmark

Read more...

12:11 AM

Mengata Lagi..







Hari ini nak mengata lagi
Biarlah walau pun ada yang tak sudi
Asalkan puas di hati
Aku tetap akan mengata lagi

Mula-mula nak mengata menteri
kenapa asyik sebut sabsidi
hari-hari kata sabsidi akan tiada lagi
aku pun tiada mengerti
macamlah tiada lain yang boleh dikaji

sabsidi itu apa erti
bantu rakyat yang mentaati
itu sebab cukai semua beri
walaupun tidak berkenan di hati
oleh kerana taat maka mereka beri

sebut negara makin maju kini
kemudahan yang selalu beri
sudah tidak mahu diberi lagi
apa sudah jadinya nanti

Persatuan pengguna juga tambah sekaki
sokong menteri nak tarik sabsidi
jaga pengguna apa macam ini
atau ada sesuatu di sebalik hati

sudahlah wahai orang-orang ini
jangan jadinya semua menjauhkan diri
kerana sebab tak tau urus negeri
kita cakap orang tak layak yang makan sabsidi

bukan sebab itu wahai pak menteri
aku tahu semua ini
duit habis bukan kerana sabsidi
tetapi tiris di sana dan di sini

satu lagi nak mengata ni
untuk cuepacs yang sentiasa di hati
berjuang sudah sebati
memperjuangkan nasib ahli

pertama naik gaji
kadang-kadang menjadi
maka semua senang hati
ada kala tidak menjadi
maka ada yang maki
namun aku tidak peduli
sebab aku juga tumpang sekaki

cuma satu yang aku kesali
usahlah perjuangkan ini
untuk lanjut umur lagi
untuk tidak mahu pencen lagi

kesianlah anak-anak kita ini
habis mengaji sampai phd
balik-balik kena menggangur lagi
sebab jawatan tiada kosong lagi
sebab bapak sambung lagi
hari hari ceti panggil diri
sebab hutang mengaji tak bayar lagi

hendak menoreh tiada mengerti
hendak bertani pun tidak mengerti
nak jadi kuli pun tidak mengerti
sebab mengaji bukan dalam bidang ini

retoriknya menjadi-jadi
penuh dengan slogan itu dan ini
rupanya kena tipu ditegah hari

kata anak tidak ada jatidiri
kata banyak sudah peluang diberi
bila perhati mana semuanya ni
yang ada cuma syok sendiri.

bapak sambung dan sambung lagi
sampai ada yang sudah berkali-kali
hai mati lah macam ini
nak kahwin macam mana ni
tiada duit nak tanggung anak bini

Cukuplah wahai bijak bestari
berilah peluang untuk anak-anak ini
jangan sampai kita bela mereka lagi
walaupun sudah tercabut gigi

mereka pun nak berbini
mereka mahu urus diri
macam mana kalau macam ini
kerja masih tidak boleh diberi
kerana kita tamak untuk diri

cakap sentiasa beralas itu dan ini
kerana kami yang banyak ketahui
maka itu sebab kami terpaksa sambung lagi
macamlah diri lain tiada lagi
untuk mengurus semua ini

aku tengok dengan mata kepala sendiri
ada yang sambung itu sudah tidak bergigi
malah ada yang sudah tuli
namun kena gagahi
sebab engkau orang ketahui

cukuplah wahai bijak bestari
sudah sampai masa kini
untuk beri anak-anak berdikari
jangan kerana kita ini
peluang mereka tertutup lagi

dengarlah mengata aku ini
sebab aku tiada rugi
aku takut kamu hilang kuasa nanti
sebab mereka ini bukan boleh diajari
bila hati sudah memberontak lagi
kata pujuk sudah tidak makan lagi
sebabnya benci sudah tidak terperi
kalau aku pun tentu begini
buat apa sokong lagi
sebab ianya tiada erti...














Share/Bookmark

Read more...

11:12 PM

Bersama kenangan......

(Gambar hiasan....salam Pak Majid Apa Khabar sekarang,moga-moga sihat hendaknya)

Hari ini jumaat.Balik kampung.Bila di kampung banyak aktiviti yang boleh dibuat berlainan dengan di bandar,kalau hendak berpeluh kena "jogging" atau pergi"gym"atau main badminton.Pendek kata sikit atau banyak semua kena keluar belanja dan hasilnya keluar peluh saja.Selalunya kalau berpeluh tandanya sihat lah pada kebiasaan dan menjadi kepercayaan semua orang.Apa pun kita kena berserah kepada Allah lah dalam bab ini.Kalau di kampung semua percuma.Dalam proses mengeluarkan peluh pun kita dapat hasil,paling tidak pun ulam-ulaman untu makan tengahari.Itu nikmatnya di kampung.

Lepas solat jumaat ada jiran sekampung jemput untuk tahlil arwah di rumahnya.Dalam majlis tersebut jumpa ramai kawan-kawan lama.Masing-masing bertanya khabar,maklumlah dah lama tidak berjumpa.Dalam bertanya khabar tu baru saya ingat rupanya kita ni dah tua.Bayangkan ramai rakan-rakan tadi dah putih rambut masing-masing malah yang dah tak ada gigi pun dah ada,bila disapa "dah tua kita ni"jawab rakan tersebut selamba.

Rupa-rupanya kita ni kalau lama di bandar sikap peka itu agak kurang sikit.Maklumlah di sana mana ada masa sangat muhasabah diri ni.Masing-masing sibuk dengan urusan dan terlebihnya urusan dunia lah.Itulah kalau untuk lebih terkesan dari segi muhasabah diri ini selalu-selalu lah jengah kampung halaman.Jumpalah kawan-kawan sepermainan kita dulu-dulu.Dari sini kita sekurang-kurangnya beringat dan insaf bahawa kita sebenarnya sudah tua dan perangai kita pun sepatutnya lebih baik,Jangan bermuhasabah bila kena musibah saja.Sebenarnya semasa hidup ini kena sentiasa muhasabah diri waimma masa senang atau pun susah. Di bandar kita sebenarnya sentiasa berjiwa muda.Itulah kadang-kadang berlaku ada di kalangan jurujual yang sebaya anak kita panggil kita pakcik ada yang komplen,ai ingat saya ni dah tua ke panggil pakcik.Rambut dah putih misai dan janggut pun sama putih,jalan pun terketar dan mengah-mengah tetapi bila panggil pakcik marah pula.Alahai manusia.

Berbalik pada kenang-mengenang ini rupanya saya ini pun sudah masuk dalam kategori generasi pertama.Bayangkan semasa masih di kampung dulu ada anak-anak yang masih atas dukungan ibu tetapi hari masa jumpa dalam majlis tadi ini sudah segak,bermisai tebal,malah dah kahwin pun serta sudah ada anak..terfikir hai cepatnya masa berlalu..bagaimana nak hitung hari Allah yang disebut satu hari di akhirat sama dengan seribu tahun di dunia.Mohon ampun ya Allah.....








Share/Bookmark Read more...

9:52 PM

Aqidah dan solat kena jadi agenda negara

Hari ini sempat menghadiri seminar pemantapan aqidah yang di adakan di balai Islam Kota Bharu kelantan.Tiga pembentang kertas kerja dijemput untuk memenuhi program tersebut.

Antara intisari yang dapat diambil daripada seminar ialah tentang solat dan aqidah; perlu dimantapkan dan perlu menjadi agenda kerajaan.Kedua-dua agenda ini apabila dimantap dan menjadi pegangan rakyat keseluruhannya maka ianya akan menjadikan mereka;sebagai warganegara yang berdisiplin serta patuh dengan apa sahaja larangan dan tegahan yang ditetapkan.

Di sana tiada lagi yang menagih dadah,mencuri,merompak dan kesannya, bajet yang kerajaan sediakan untuk pengurusan perkara tersebut dapat dialihkan kepada urusan lain yang lebih berfaedah.Contohnya bajet tersebut boleh digunakan untuk membangunkan pendidikan ataupun prasarana pembangunan untuk rakyat keseluruhannya.Oleh itu kepada yang celik ayuh...mulakan!!!







Share/Bookmark

Read more...

1:45 AM

Kursus; bukan BTN sahaja yang kena kaji!!!

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/ms/8/86/Nordin_kardi.jpg
Orang kuat BTN satu masa dulu



BTN kena kaji balik;puncanya kerana protes oleh kerajaan Selangor.BTN ini didakwa telah membawa unsur perkauman dan boleh merosakkan pemikiran bersih rakyat jelata.Pro dan kontra berlaku.Ada yang menyokong dan ada yang menentang.Mereka yang sekarang ini bersetuju untuk mengkaji balik modul BTN itu jugalah sebenarnya yang mempertahankannya semasa diperkenalkan dulu dan berjalan sehingga ke hari ini. Entah mimpi apa kita tidak ketahui.Cuma daripada pengalaman ber-BTN nyata apa yang diungkitkan oleh kerajaan Selangor itu ada kebenaranya.

Kursus BTN ini setiap programnya apabila dijalankan bukanlah secara percuma.Bermula daripada tempat,fasilitator makan minum dan sebagainya adalah memerlukan belanja.Belanja yang diperlukan adalah tinggi dan jika diperhalusi ianya adalah membebankan kerajaan.Bayangkan selain perbelanjaan asas di kem ,setiap peserta juga akan menuntut lain-lain elaun jika melibatkan kakitangan kerajaan.Maka sudah tentu membazir dan membebankan dan tidak berbaloi dengan apa yang kita dapat di sana.

Selain BTN pada saya banyak lagi kursus lain sebenarnya yang patut dikaji.Contohnya kursus yang dianjurkan oleh beberapa jabatan terutamanya yang melibatkan penganjuran di hotel-hotel atau tempat mewah yang lain.Didapati penganjuran itu tidak begitu mencapai matlamatnya dan apa yang dilihat ianya semacam program "melancung" dan "ditaja".Secara telus cuba lihat senarai,siapa peserta yang selalu menghadiri kursus terutamanya melibatkan lokasi luar pejabat.Kadang-kadang apa yang dimaklumkan mereka itu adalah terdiri daripada orang yang sama walaupun kursus itu topiknya sama.Tambahan lagi kalau ianya melibatkan lokasinya di Sabah atau Serawak.Bukan dongengan lagi "kursus" ini sebenarnya tiada apa-apa.Apa yang ada cuma retorik yang menipu kita,sebenarnya menghabiskan beras sahaja......








Share/Bookmark Read more...

1:51 AM

Melayu dan bahasanya

Dua tiga hari ini saya berkesempatan untuk menghadiri satu kursus yang dinamakan "kursus keterampilan bahasa melayu".Pemudahcara bagi kursus ini adalah "munsyi" yang dijemput khas.Beliau katanya berpengalaman memberikan kursus ini di beberapa tempat termasuklah IPTA tempatan.

Melihat kepada isi penyampaian beliau secara sepintas bolehlah dikatakan bemunafaat dan berkesan.Penumpuan beliau adalah lebih tertumpu kepada tatabahasa dan format penulisan surat yang berkualiti.Cuma apa yang saya fikirkan kalaulah bahasa melayu yang diajar ini yang sewajibnya digunakan dalam penulisan harian maka saya berpendapat tidak ramai penulis novel yang akan berjaya menyiapkan novelnya malah para sasterawan tidak akan dapat melahirkan idea dalam bentuk bertulis mahupun pengucapan.Kenapa saya berkata begitu; kebanyakkan bahan yang ditunjukkan semasa kursus adalah terdiri daripada bahan penulisan semasa seperti surat khabar,pamplet dan juga baner serta beberapa buku hasil tulisan beberapa penulis Tanah air.Majoriti daripada apa yang ditunjukkan ialah kesalahan.Bukan sahaja akhbar malah soalan bahasa melayu STPM juga terdapat kesalahan yang ketara.(?)

Persoalanya,bagaimana mungkin kita boleh berbahasa melayu yang betul kalau hari-hari kita dihidangkan dengan penggunaan bahasa yang salah!?Surat khabar,TV,radio malah apa sahaja melakukan kesalahan dalam berbahasa.Cuba anda bayangkan bagaimana murid akan menjawab betul tentang soalan yang ditanya sedangkan soalan itu sendiri salah dari segi tatabahasanya.Terpulanglah kepada pemikir bahasa untuk menentukanya cara-cara atau langkah-langkah yang perlu untuk mengatasi perkara ini.Kesimpulan yang saya dapat buat hasil daripada kursus pendek ini ialah bahasa melayu ini sebenarnya sudah rosak dari segi penggunaan tatabahasanya.Ini semuanya pada saya ialah kerana tiada keberanian di kalangan berkuasa untuk memartabatkannya walaupun ianya dalam makluman dan disedari.

Di sini saya sebut satu contoh yang paling nyata dikatakan oleh munsyi tentang kesalahan yang dilakukan oleh institusi yang pada saya tidak sepatutnya berlaku;itu pun kalau apa yang disebut oleh munsyi itu betul;ialah apa yang dilakukan oleh bank negara.Tulisan "WANG KERTAS INI SAH DIPERLAKUKAN DENGAN NILAI RM...."kata munsyi ayat dalam tulisan ini adalah salah...di sini saya mohon kepada yang mahir bahasa boleh tolong komen dan komen anda amat saya hargai.












Share/Bookmark

Read more...

4:54 PM

Bila senja sudah mendatang.....







Share/Bookmark

Read more...

1:19 AM

Kereta Jatuh Di KB Mall


Quantcast

kb mall runtuh


Gambar terbaru ditempat kejadian kereta yang terjatuh ke dalam bangunan KB Mall




UPDATE!!
Hari ni di Kota Bharu,Kelantan, baru sekejap lebih kurang jam 5.00 ptg (6/12/2009) dimaklumkan sebahagian kecil bahagian atas KB Mall runtuh disebabkan sebuah kereta terlanggar dinding di tingkat 3 (Tempat Letak Kereta)....2 pelajar Masterskill College..Maut..





Share/Bookmark Read more...

6:03 PM

SPM: Boleh ambil 12 subjek

SPM: Boleh ambil 12 subjek,itu keputusan terbaru KPM yang dikeluarkan oleh menterinya.Keputusan itu dibuat hasil daripada rayuan yang dibuat oleh MIC untuk kepentingan kaum India yang bimbang takut bahasa mereka akan pupus jika tidak diadakan dalam bentuk peperiksaan.

Mendengar berita tersebut kita terfikir kenapa berkecamuknya kita sejak sejak kebelakangan ini.Apakah keputusan dibuat sebelum ini tidak mengambil kira perkara-perkara sebegini.Bunyinya macam budak-budak main "jualan" di bawah pondok saja gayanya.Apakah layanan yang diterima oleh pelajar-pelajar sekolah-sekolah ugama secepat itu responnya berkaitan bahasa arab misalnya.Betapa susahnya mereka untuk menentukan sabjek yang perlu mereka ambil setelah polisi 10 mata pelajaran diperkenalkan.Walaupun ada ruang-ruang yang membolehkan mereka mengambil lebih daripada 10 tetapi cuma 11 sahaja masa kini.Terdengar rungutan di kalangan mereka terutamanya yang beraliran sains betapa mereka terpaksa melupakan hasrat untuk melanjutkan pelajaran dalam bidang-bidang profesional seperti arkitek atau sebagainya kerana terpaksa "meninggalkan" beberapa sabjek yang berkaitan.

Untuk KPM dan menterinya lihatlah perkara ini.Jangan kerana untuk "sesuatu" maka kita terpaksa membuat keputusan yang merugikan "melayu" yang menjadi sebutan setiap daripada kita.Pilihlah kumpulan pemikir yang baik dalam meminta pandangan,kerana mungkin ada diantara mereka yang berkepentingan menyebabkan kita akan hanyut kerana tunjang yang kita harapkan untuk mengukuhkan asas sebenarnya reput dan memburuk..














Share/Bookmark

Read more...

1:07 AM

Bila mendung menjadi...maka hujan pun terjadi dan bala pun mula menampakkan diri kerana kecuaian manusia kini


Hujung tahun menjelma lagi.Pejam celik sudah hampir setahun umur kita bertambah lagi.Bagi mereka-mereka yang tinggal di Pantai Timur hujung tahun biasanya adalah musim banjir dan sudah menjadi kebiasaan bagi mereka banjir akan melanda dan mereka bersedia.

Namun yang peliknya sejak kebelakangan ini banjir ni sudah tidak kenal lokasi lagi,Kedah,Perlis,Melaka, pendek kata kebanyakan negeri sudah mula mengenali banjir.Kini mereka tau betapa banjir ini kalau tidak kena gayanya akan menyusahkan kehidupan.

Semalam tempat saya pun kena banjir.Belum pernah dalam sejarah sebesar itu banjirnya.Sudah lama mengenali dunia ini,inilah kali pertama melihat ada orang berpindah di tempat saya.Pusat pemindahan adalah di Balairaya kampung.Mengikut ceritanya bantuan terus sampai.RM500.00 satu keluarga.Maka berduyun-duyun yang datang "pindah" yang tak kena banjir pun pindah juga! tujuannya RM semata-mata.

Itulah lumrah dunia dan perangai manusia.Sentiasa mencari peluang.Samada halal atau haram tolak tepi.Yang penting tembolok dulu yang perlu diisi.Kalau yang kurang "mengajinya" berperangai begini kita susah nak komen,tetapi yang berlaku di kalangan yang terlebih mengaji,hanya Allah yang tahu.

Itulah penting Islam yang tulen menjadi benteng dalam diri.Kerana ianya akan mengilap nilai seseorang yang bernama manusia yang akan dapat membezakan antara yang baik dan yang buruk untuk dirinya.











Share/Bookmark

Read more...

8:43 PM

Ini Cikgu yang bercerita...

Permohonan masuk ke Tingkatan 4 di SM Teknik /Vokasional 2010

Gambar hiasan


Semalam dengar Cikgu bercerita.Cikgu kita ni mengajar di salah sebuah sekolah di Ipoh Perak.Kelakar,sedih, terpegun serta bingung pun ada bila mendengar cerita Cikgu kita ni.Beliau ada pengalaman mengajar di banyak tempat dan negeri.Namun pengalaman di Ipoh ini antara terhebat dan menusuk jiwa beliau dan bagi kita yang bukan Cikgu ni terfikir apa betul perkara-perkara yang sebegini berlaku di sekolah-sekolah kita.

Lokasi beliau mengajar adalah di bandar Ipoh.Komposisi pelajar boleh lah dikatakan menepati kehendak 1 Malaysia yang sering diwar-warkan itu.Melayu Cina dan India semua ada.Kata Cikgu ini minggu pertama melangkah kaki ke sekolah ini jiwanya sudah mula merudum dari segi semangatnya,apa tidak nya, perkara pertama yang dilihat dan dialaminya pada hari pertama masuk kelas ialah apabila beliau mula mengajar, murid-muridnya pula mengajak kawan-kawan yang lain untuk memulakan "perlawanan"...anda tahu perlawanan apa.....


Ya perlawanan berkentut.Anda cuba bayangkan kata Cikgu kita ini, tidak pernah terfikir dalam kepala kita kentut pun boleh berlawan.Bunyi dalam kelas macam katak berbunyi tetapi bunyi itu adalah bunyi kentut dan baunya Masyallah Allah sahaja yang tahu..

Hari kedua masuk kelas,sedang Cikgu mengajar,murid-murid di belakang main terup.Hangat hati dengan perlakuan murid-murid tu Cikgu berteriak marah"engkau orang kalau nak main mari kat depan ni"(sebenarnya bagi amaran ) tetapi apa yang terjadi sebenarnya...mereka terus bangun dan datang ke depan terus bermain sebagaimana yang Cikgu kita ni tempik tadi dekat meja guru pulak tu.

Hari ketiga masuk kelas,setelah dua hari memerhati didapati cuma seorang sahaja daripada keseluruhan murid dalam kelas tersebut yang agak "berminat" sikit hendak belajar.Itu pun setelah bagi "option" siapa yang nak belajar sila ke depan,maka seorang saja yang kedepan dan sehingga sekarang ini Cikgu kita ni mengajar hanya seorang saja murid bagi kelas tersebut.Itu cerita satu kelas,bagi kelas-kelas lain belum cerita lagi tu..kita ceria semula la..

Daripada apa yang diceritakan oleh guru ini saya boleh membuat kesimpulan mengikut persepsi sayat..dan anda juga bolehlah membuat kesimpulan mengikut persepsi anda masing-masing...Namun sebenarnya cerita inibukanya rekaan tetapi ianya adalah realiti dan memang terjadi pada tahun 2009 ini.Untuk KPM nilai semulalah peranan anda....sesungguhnya sia-sia kita membelanjakan berbilion setiap tahun untuk membina prasarana pendidikan samada bangunan atau apa saja namun hasil yang kita perolehi daripada ujudnya prasarana itu adalah "kosong".

Kepada para guru teruskanlah amanah anda kerana keikhlasan anda hanya Allah yang membalasnya.Kepada para pentadbir KPM uruskanlah diri anda sebaik-baiknya supaya sejajar dengan matlamat menjadikan manusia insan yang kamil,jangan jadikan ianya hanya sebagai slogan semata-mata dan letakkan diri anda sebagai seorang yang bermaruah,jangan jadikan diri anda sebagai alat kepada mereka-mereka yang berkepentingan!!.Oleh itu sedarlah sesungguhnya sekarang ini ramai di kalangan anda yang menjadi "alat" kepada segolongan manusia yang mementingkan diri demi mengisi tembolok serta memenuhi serakah nafsu sehingga mengesampingkan nilai-nilai kemanusiaan yang sepatutnya kita pupuk bermula dari awal pendidikan.Nah lihatlah contoh yang berlaku di Ipoh tadi.Apakah kita ingin membiarkan mereka terus-terusan seperti itu...katakan tidak wahai orang-orang KPM dan warga Malaysia seluruhnya!!.



Share/Bookmark Read more...

9:35 PM

Bashir & Afnan..



Selamat Berhariraya untuk Bashir & Afnan..








Share/Bookmark

Read more...

8:48 PM

Selamat Eidul Adha 1430




عيد مبارك
كل عام وأنتم بخير

Share/Bookmark Read more...

9:15 PM

Untuk Anak-anak......orang dewasa pun boleh...

Sekarang ini musim cuti sekolah,banyak majlis yang dibuat sempena musim cuti ini.Selain majlis walimah ,majlis berkhatan juga akan dibuat.Biasanya majlis ini dianjurkan oleh persatuan penduduk atau pun Masjid atau sebagainya.Majlis ini selaunya meriah kerana ianya diselangselikan dengan upacara-upacara tertentu seperti paluan kompang,mandi beramai-ramai atau sebagainya.

Bagi yang menganut Islam berkhatan ini adalah sebahagian daripada suruhan agama,dan banyak mempunyai faedah samada untuk kesihatan atau pun kehidupan manusia.

Cara berkhatan ini banyak perbezaannya jika dibandingkan masa dulu-dulu dengan sekarang.Kalau dulu tanpa bius dan tanpa doktor berkhatan diteruskan juga.Itu lah sebabnya timbul cerita ada di kalangan anak-anak di masa itu yang lari lintang pukang atau menyorok bila sahaja melihat Tok Mudim bertandang.Tetapi kini sudah moden.Anak-anak tidak lagi berperangai seperti orang-orang dulu.Sebut berkhatan masing-masing sudah tidak takut lagi kadang-kadang terlebih berani pula,walau pun begitu ada segelintir yang masih takut-takut,itu lah sebabnya kita tengok ada yang meraung bila ditanya sakit ke?jawabnya bukan sakit tetapi geli..

Itulah sepintas berkait majlis berkhatan ..nak lihat dari segi faedah,cara dan sebagainya saya tertarik dengan artikel ini dan jangan lupa klik read more








Share/Bookmark

Read more...

6:52 AM

Kerja ikut buku kena kritik tak ikut buku kena kuiri











Sehari dua ini orang kerja kerajaan terasa seram sejuk.Tan Sri KSN dah bagi amaran bahawa mereka-mereka yang bersalah akan dikenakan tindakan.Ini semua adalah hasil daripada pendedahan jabatan odit tentang salah laku yang berlaku di kebanyakkan jabatan-jabatan kerajaan.

Dalam keghairahan "menunggu" apa yang akan terjadi ada kawan yang bersungut,dah memang nasib kita katanya.Kalau kerja ikut buku pelanggan samada dalaman atau luaran akan marah dangan kita.Kalau tidak ikut buku ada yang suka dengan kita tetapi kalau dapat dekat odit maka nahas kita!!.Tetapi dalam bab tidak ikut buku ini sesiapa yang bertugas dengan kewangan maka akan sentiasa terdedah dengan perkara ini(terpaksa tidak ikut peraturan).Ikut bukunya tidak boleh! tetapi bos kata hendak juga!..bagaimana?ikut nanti kena kuiri,tak ikut nanti prestasi(?)..bila ikut dan kena kuiri maka kita yang proses ini terkial-kial menjawab untuk melepaskan bukan saja diri malah bos sama,namun kadang-kadang sesetengah bos "semacam" melepaskan diri sendiri dan kita yang kena ini langsung tidak diambil peduli.Itulah bila berlaku surcaj atau apa-apa sahaja yang kenanya pegawai bawahan sahaja tetapi yang atas-atas terlepas..itu sungut kawan..entah betul entahkan tidak dakwaan itu saya kurang arif.

Tambah kawan itu seelok-eloknya yang buat kewangan ini pangkatnya paling tidak setaraf dengan pengarah itu sendiri.Sekurang-kurangnya tidaklah mengarahkan perkara-perkara yang tidak tentu hala,maklumlah pangkatnya sama.Kata saya, itu engkau punya khayalan saja tetapi realitinya tidak begitu tetapi berdoalah mana tau Allah akan makbulkan doa engkau..












Share/Bookmark Read more...

5:53 PM

Untuk Anak-Anak Yang Sedang Berjuang.

Tahniah untuk anak-anak ini
Yang berjaya dapat memerlangkan diri
berkat ketekunan kini semua menjadi
semalam kegembiraan tidak terperi
sebab UPSR sudah menjadi

Kini masih tinggal berbaki
SPM dan STPM masih berdiri
untuk anak-anak menyelongkari

ayuh kuatkan diri
kerana ini adalah peluang sekali
untuk kita membuktikan diri
jangan sampai mengulang lagi
kerana usia kita tidak ada lagi
untuk sama macam hari ini.

kuatkan diri
untuk peperangan ini
tidak sia-sia kita menghambakan diri
kerana kejayaan kita untuk diri
keluarga juga tumpang bangga diri

selamat berjuang hai anak-anak kini
daku cuma berdoa dalam diri
untuk anak bangsa sendiri
semuga mendapat restu Ilahi...












Share/Bookmark

Read more...

3:27 AM

Untuk Dr.Asri





Pertamanya saya nak ucapkan Tahniah!! untuk Dr. Asri kerana berjaya mengumpulkan para penyokong beliau pada hari sebutan kesnya di Mahkamah Syariah Gombak Timur hari ini(18/11/2009).

Keduanya juga saya nak ucapkan Takziah di atas ujian yang menimpanya sehingga ditangkap dan didakwa kerana mengajar tanpa tauliah.Sebenarnya itu adalah ujian untuk anda dan merupakan manifestasi hasil daripada ciptaan undang-undang oleh manusia.Pada saya ianya kekal dan masih diamalkan kerana wujudnya sindrom bisu di kalangan ugamawan yang mengerti tetapi membisu seribu bahasa tentang perkara ini.Kenapa tidak dibangkitkan semasa ada sedikit "kuasa",saya pohon maaf kepada anda, kenapa perkara ini tidak anda godak semasa di Perlis yang pada saya ada forum yang boleh anda bangkitkan.Nah.. kerana sunyi pada masa itu maka hasilnya sekarang ini bising,dan bisingnya tidak dapat mengubah suasana kecuali ada yang sanggup untuk "menguji" di negeri-negeri lain pula.Saya percaya ada para pimpinan yang bersama menyokong anda itu pun di negerinya masih berundang-undangkan seperti yang anda kena ini.

Oleh itu kepada para ilmuan/ugamawan, semasa anda ada sedikit peranan dan "kuasa" maka ubahlah supaya ianya bersesuaian dengan kehendak syariat dan nasihatilah para pimpinan terutamnya pimpinan politik supaya dalam menjaga "kepentingan" kita juga seharusnya mengingati bahawa esok akan ada suatu hari yang setiap orang akan mati dan apa yang diamal dan dilakukan di dunia ini akan dibuat perkiraan selepas kematian kita nanti.Saya yakin dan percaya mereka akan dengar dan akur dengan suara anda semua kerana anda adalah orang kepercayaan mereka dan Saya masih percaya sekarang ini nasi masih belum jadi bubur.!!!








Share/Bookmark Read more...

6:16 PM

JPJ dan Tugasan

Pagi ini di Kota Bharu ada urusan.Dalam perjalanan terkejut bila melihat ada seorang lelaki berbadan tegap mengejar seorang anak gadis yang sedang memandu motorsikal.Saya menjangka orang itu nak meragut.Kejar mengejar berlaku dan lelaki itu menarik tangan anak gadis tersebut...motorsikal terpelanting dan anak itu terpelanting sama.Tengok anak itu tak bangun-bangun tercedera agak saya.Saya memerhati dari jauh dan sah anak itu cedera...nampak darah di dahi.Anak itu tidak bertopi keledar.

Ramai datang melihat..rupa-rupanya lelaki itu pegawai JPJ sedang bertugas tetapi anehnya tidak beruniform.Yang menahan mula-mula tu berbaju oren, pada saya bukan uniformlah.Dan setengah jam kemudian saya sengaja pusing sekali lagi untuk melihat keadaan,tetapi kali ini semua sudah beruniform pula(?)kenapa ya(?).

Pada saya anak itu memang lah bersalah kerana tidak bertopi keledar.Namun begitu janganlah keranan nak menahan maka kita merentap penunggang yang sedang menunggang itu, lagi pun ianya berlaku agak jauh dari kawasan sekatan yang dibuat dan sekatan tu pun pada awalnya agak tersorok sikit.

Pada saya secara kesimpulanya memang lah anak itu lari tadi sebab orang yang mengejar itu tiada uniform dan dia tidak tahu pun itu pegawai JPJ.Musim sekarang ini musim orang "meragut"..kalau saya pun takut.Sudah tentu kalau terjadi pada saya ...saya pun lari...untuk JPJ berhati-hatilah dalam tugasan anda agar situasi yang semacam itu dapat dielakkan...kesian anak itu.Entah sihat entah tidak anak itu sekarang...









Share/Bookmark

Read more...

4:14 PM

Saya Ni Jenis syok sendiri ke?

Semalam pergi "meeting".Pengerusi buat ucapan alu-aluan,dalam ucapan tersebut dia sebut nama saya dan juga nama-nama lain sebagaimana mesyuarat yang lain.Hari ini saya rasa macam syok pula bila nama disebut,selalu pun ada juga nama disebut tapi tidak rasa syok macam ini.Maklumlah yang mempengerusikan mesyuarat itu jenis boss yang "glamour" sikit.Bila balik saya cerita pada orang rumah saya yang boss puji saya,saya banyak buat benda baik dan membantu kerukunan kampung saya dan sebagainya.Orang rumah saya sebagaimana biasalah,sinisnya ada.Kata dia awak ni cakap tu betul ke?selalunya mesti ada gambar atau apa-apa visual paling tidak pun handphone awak mesti tunjukkan dengan saya,tapi kali ini tiada pun...!saya mula terperasan yang semalam tu boss tak cakap apa-apa pun dengan saya cuma sebut sepintas sebagaimana adab alu-aluan mesyuarat saja..tapi saya nak tunjuk dengan orang rumah dan orang kampong saya bahawa saya ni orang yang dikenali oleh boss .Sebabnya sudah puas saya berusaha untuk memenangi hati boss tetapi sehingga kini belum terhasil.Saya ingat dalam program semalam pun boss akan sapa saya lagi pun mesyuarat semalam diadakan berhampiran dengan kampung saya.Seingat saya kalau orang datang dekat kampung kita maka kita akan di dahulu dan diutamakan lah..tetapi tidak nampaknya..adakah saya ini syok sendiri?



US President Barack Obama poses with fellow Apec leaders in Singapore
Gambar Hiasan










Share/Bookmark Read more...

6:03 AM

Dapat Pun Susah Tak Dapat pun susah..






Semalam hantar sms ucap tahniah untuk kawan dapat naik pangkat.Hari ini baru dapat jawapan balas daripada kawan itu.Terkejut juga saya dibuatnya,kata kawan itu awak saja yang ucap tahniah untuk dia yang lain ucap juga tetapi semuanya sinis.Saya balas lagi sms beliau bertanya yang sebenarnya dan kenapa,Kata kawan tu dia yang dapat ni bukan dari kalangan yang senior dan prestasi pun bukan yang terbaik, itu sebab ada yang iri hati katanya.Tetapi saya ini banyak tolong orang dan selalu berdoa agar diberi rezki untuk saya kata kawan itu.Itu sebabnya saya dapat kali ini.Saya balas balik sms kawan tu dengan kata-kata ini..."Berdoalah kepada Allah agar apa yang kita dapat itu adalah rezki yang berkat dan minta jauh daripada dikurniakan sesuatu yang berbentuk istidraj untuk kita kerana ianya akan menyusahkan kita".Sesungguhnya apa yang kita buat hanya kita dengan Allah yang tahu dan sebarang "kecurangan" hanya Allah yang membalasnya..dan percayalah sesuatu yang kita dapat itu jika dalam rahmat Tuhan maka ianya akan membawa ketenangan tetapi jika apa yang kita dapat itu membawa sebaliknya seperti rasa keluh kesah atau sebagainya maka bermuhasabahlah...sesungguhnya di sana ada sesuatu yang tidak kena...bermuhasabahlah adauhai kawanku sesungguhnya masih ada masa dan nyawa belum lagi melewati halkum...










Share/Bookmark Read more...

4:07 AM

Satu Hari Di pejabat Zakat

Minggu ini pergi ke pejabat Zakat.Tujuannya nak tanya samada boleh dapat bantuan untuk anak-anak yang belajar.Rasanya merela layak dan termasuk dalam asnaf yang layak menerima zakat.Pegawai berkenaan mengakui mereka layak,tetapi permohonan itu tidak dapat dipertimbangkan kerana kad pengenalannya tidak menunjukkan anak-anak pelajar tersebut bukannya lahir di negeri berkenaan.Pernyataan bahawa mereka sudah bermastautin melebihi 10 tahun tidak dapat diterima dan permohonan itu tidak dapat dipertimbangkan..

Di atas satu senario yang memang realiti yang berlaku di kesemua pejabat-pejabat zakat di seluruh negara kini.Kenapa apabila menerima zakat tidak pernah di tanya I/C saudara no berapa?kod negeri kelahirannya berapa? terus sahaja diterima tanpa soal,sedangkan apabila asnaf memohon maka persoalan I/C dan lahir di mana itu diungkitkan?Pelik..

Harta zakat banyak.Para pegawai zakat bangga mereka berjaya mengutip zakat dengan amaun yang berganda setiap tahun.Namun ke mana ianya di salurkan.Adakah asnaf yang sepatutnya menerima zakat menerima sebagaimana sepatutnya.Dengan gambaran sebagaimana di atas saya percaya sebab itulah ramai di kalangan asnaf yang sepatutnya boleh membebaskan diri dari musibah kemiskinan tidak dapat berbuat demikian.Tidak dinafikan ada yang menerima bantuan,namun ianya adalah tidak menyeluruh.Para pentadbir lebih berminat dan menjurus kepada membina bangunan-bangunan atau apa sahaja dengan alasan untuk membuat pelaburan.Tidak juga dinafikan langkah itu juga membawa kebaikan,namun ianya biarlah setimpal dan bersesuaian dengan syariat islam yang sebenar.Melabur tetapi kita mengenepikan beberapa asnaf yang sepatutnya menerima bahagian mereka dengan alasan yang tidak begitu islam adalah sesuatu yang malang dan mendukacitakan.

Dalam keghairahan kita memberi bantuan zakat pula,contohnya di Mesir ada pegawai zakat sebuah negeri mengenakan syarat-syarat yang berlebihan dan menyusahkan serta melambat-lambatkan kepada para penerima yang terdiri daripada pelajar-pelajar.Mengikut apa yang dimaklumatkan amaun yang sepatutnya diterima tidak sama dengan apa yang telah diluluskan.Malang sekali kalau betul berita ini..

Sebagai pemerhati,kita rayulah kepada pembuat-pembuat polisi berkait zakat ini permudahkanlah,tiada ruginya kita kerana zakat itu adalah pemberian Allah untuk makhluknya yang layak melalui tangan-tangan mereka-mereka yang beriman yang percaya bahawa Zakat itu adalah penyubur kepada rezki serta harta yang telah dikurniakan kepada mereka.Kenapa kita menyusahkan?apakah anda yakin keberkatan itu dari tangan /kuasa anda atau dari Allah sebenarnya...ikhlaslah nescaya keberkatan itu bermula di sini.









Share/Bookmark

Read more...

4:32 PM

Gurindam Jumaat

Hari-hari makan hati
Sejak dapat PM ini
1 Malaysia hidangan pasti
Namun yang dapat cuma bunyi

Perit sungguh musim 1 malaysia ini
Hari-hari bercakap pasal ekonomi tinggi
Aku di sini makan cuma berbahagi-bahagi
Antara hidup dan mati

Dulu sebelum 1 Malaysia ada lagi
Kami ada identiti sendiri
Bumiputera jadi penjamin diri
Tapi kini meritokrasi sudah makan diri

Hai apa nak jadi dengan Malaysia ini
Dulu mengaji boleh tumpu sepenuh hati
Tapi kini kena bebankan diri
Untuk sama berfikir macamana nak dapat nasi

PTPTN katanya untuk mengaji
Tapi gayanya lebih dari ceti
Kalau tidak begitu maka tak jadi
Sebab itu ramai yang tak dapat lari

Ramai sudah jadi macam separuh mati
Mengaji habis tapi kerja tak dapat cari
Ceti yang bagi belanja mengaji mencari-cari
Mana ini orang tak bayar hutang lagi

Keluh kesah ini memang terjadi
Kalau tidak masakan sampai ke parlimen kini
Rayu sudah runding pun banyak kali
Tapi alasan tidak diterima sehingga kini

MARA pun sama-sama terjadi
Kata dana sudah tiada kini
Untuk bantu anak-anak mengaji
Cuma yang cemerlang di beri

Cemerlang itu pun aku tidak mengerti
Apa penilaian yang dimaksud diri
Sebab aku pun mengaji dan lulus hingga kini
Tapi tidak dimengerti

MARA kini tidak seperti dulu lagi
Sudah tidak peduli rakyat lagi
Bila jumpa tersengih nampak gusi
Cuma untuk menyejukkan hati

Nampak sangat jaga kroni
Sebab pernah jadi begini!
Kalau tidak masakan orang mencaci

Aduhai bapak menteri
Apa nak jadi dengan Malaysia ku ini
Dalam mendabik diri semua aku juarai
Semua yang ku harap cuma sedih yang mari

Jangan bangga diri
Kelak padah yang mendatangi
Percayalah kalau ikhlas yang dicari
Semua tidak jadi macam ini

Kini aku menyendiri
Terasa lemah segala sendi
Kerana semuanya menyepi
Cuma berserah kepada ILAHI...




















Share/Bookmark

Read more...

3:34 AM

Nilai sebuah ketelusan

Sehari dua ini banyak peristiwa yang terjadi,daripada orang tua bunuh isteri kerana ingin bercerai sehinggalah ribut dalam pejabat kerana ada kenaikan pangkat.Pak tua yang membunuh menyedihkan kita.Namun yang tidak naik pangkat sedih sendirian.Semalam ada kawan dari utara hantar mesej.Katanya ketelusan sekarang ini nilainya sebiji murtabak sahaja.Aku masih tidak faham kenapa mengamuk kawan saya itu.Di akhir mesej yang diterima rupanya kawan saya itu kempunan pangkat juga.Beliau kesal katanya sekarang ini kalau pulun kerja sahaja alamat dapat itu saja lah.Kalau mahu lebih mesti ada "kelicinan" maka akan lancarlah semua perkara. Kelicinan itu mesti ada walaupun sebiji murtabak raja. Aku mengangguk faham...




Nilai sebuah Ketelusan untuk kawan-kawan yang Faham





Share/Bookmark Read more...

9:46 PM

Berkata Benarlah Walau Pun Pahit

"Berkata Benarlah Walau Pun Pahit".Kalau anda sering mengikuti kuliah atau tazkirah terutamanya melibatkan bab jihad maka ungkapan tersebut sering diperdengarkan kepada kita oleh para ustaz atau pun penyampai tazkirah/kuliah berkenaan.Tujuannya adalah untuk meyakinkan kita bahawa sebarang kemungkaran itu hendaklah ditegur atau dihalang walau dengan apa cara sekali pun.

Kesan kepada perkara ini maka ramai yang menjadi begitu "laser" dalam penyampaian masing-masing tanpa memahami apa sebenarnya kehendak dan tujuan ungkapan tadi.Hasilnya ramai yang mulanya berjinak-jinak dengan jalan yang lurus ini mula menjauhi dengan kepelbagaian alasan.







Dalam penyampaian pula lebih kepada menuding kepada orang lain.Diri sendiri semacam maksum daripada segala dosa.Ayat-ayat yang dibaca cuma untuk memperbaiki akhlak orang lain,akhlak diri dikesampingkan.Dulu berlaku kes dimana mengajak manusia "membuang dunia"kerana apa hasil yang diperolehi sekarang ini(baca pada masa itu) termasuk gaji paling tidak adalah syubahat kalau tidak haram pun.Ramai di antaranya yang terpengaruh dan meninggalkan pekerjaan termasuk pegawai tinggi kerajaan.Teringat apabila ada yang menyumbang kepada para muridnya maka akan ditanya daripada mana hasilnya.Kalau hasil gaji maka paling baik dan selayaknya duit itu hanya untuk membeli sabun saja.Bunyinya macam fitnah! tetapi itu realitinya,yang mengena masih hidup dan yang terkena juga masih hidup.Yang mengena, mewah dengan kehidupan kerana sekarang bersama kerajaan yang dulunya dikatakan membawa sumber yang syubhah.Yang terkena hidup bagaikan debu tanpa arah,sesuap pagi sesuap petang mengharapkan rezki yang Allah tentukan,namun duit denda kerana melanggar kontrak dengan kerajaan terpaksa dilunaskan.




Associate Prof. Dr. Abu Hassan Bin Hasbullah

Dimana budaya istiqamah yang telah kita sumbatkan kepada para pengikut?saya rasa inilah juga yang berlaku kepada para pendakwah masa kini jika kita hanya berkata namun untuk orang lain.Lihat kepada apa yang diutarakan oleh Prof.Dr.AbuHasan dalam seminar PAS tempohari.Majoriti mula menjauhi PAS,kesimpulan saya puncanya kerana cakap tidak serupa bikin.Bila ditegur mengamuk hatta orang yang lebih tua pun diherdik...cuba-cuba fikirkanlah.







Share/Bookmark Read more...

3:23 AM

Maka Hasil Tapisan Sudah Mula Kelihatan

Hari ini PAS berseminar diKuala Lumpur.Selain ucapan Presiden juga ada pembentangan kertas kerja oleh dua ahli akademik dari IPTA.Perbahasan masing-masing disampaikan oleh perwakilan dari seluruh negara.

Dulu-dulu semasa muda remaja sering mendengar tentang betapa setiap perjuangan itu ada ranjau dan cubaan.Cubaan itu termasuklah hartabenda pangkat dan sebagainya.Kepada mereka yang tidak ikhlas percayalah mereka tidak lama berada di landasan perjuangan.Mereka akan gugur dalam perjalanan perjuangan ini.

Saya sebagai manusia biasa, tidak merasa apa-apa apabila para naqib pada masa itu membicarakan perkara sedemikian.Berbisik sendirian itulah namanya ujian.Namun disepanjang perjalanan hidup ini saya melihat seorang demi seorang pergi meninggalkan "jalan" yang mereka dokongi itu.Apa yang pasti semakin tinggi "martabat"sesorang maka semakin kuat atau laju dia pergi bersama "ujiannya".

Namun hari ini apabila mengikuti beberapa tulisan (kalaulah benar bagai dikata) dan mengikuti walau pun tidak sepenuhnya seminar yang diadakan di Kuala Lumpur itu rupanya masih ada lagi pendokong yang sedang "diuji" namun masih bertahan dengan alasan -alasan tersendiri.Walaupun begitu "bertahannya" itu ada benda disebalik kekentalannya untuk bersama "Jalannya" itu

Demi sesungguhnya Allah itu maha kaya,saya menyangka bahawa saya tidak sempat melihat terjadinya perkara-perkara sebegini semasa masih dalam hayat tetapi belum pun apa-apa Allah telah menunjukkan hasil tapisan yang bermula tidak berapa lama dulu.

Kepada pendokong jamaah beristiqamahlah anda di jalan yang lurus itu,jika ada pohon yang rendang untuk berteduh berhati-hatilah kerana walau pun rendang, akarnya akan merosakkan bumi dan akan memecahkan lantai rumah kita,oleh itu buanglah pokok itu demi keselamatan rumah yang akan menjadi tempat berteduh anak cucu kita.Kita tanam pokok baru biarlah tidak rendang pun namun mungkin ianya bermunafaat kepada kita paling tidak pun menjadi ulaman para haiwan dan manusia.









Share/Bookmark

Read more...

6:16 PM

Tazkirah Jumaat yang memilukan

Hari ini sempat menyelongkar maklumat maya dan terjumpa satu "berita"
di sini,alangkah sedihnya kalau betul bagai dikata,cuma yang boleh mengubati hati ini satu ungkapan keramat arwah guru saya: kata beliau INGAT!!!

Kalau kita jumpa orang yang dikatakan berilmu tetapi perangainya tidak melambangkan ilmunya maka insafilah bahawa Abu Jahal itu lahirnya di Mekah,hidupnya bersama Nabi,dan semasa kelahiran Nabi melakukan sembelihan unta untuk menunjukkan tanda syukur,namun Ianya dikutuk oleh Allah dan ternyata benar memang sebenarnya Ia manusia terkutuk sebagaimana di sebut Alquran.

Kepada para pimpinan yang amanah , banyak sirah yang telah kita pelajari dan baca,jangan kita merasa gundah gulana Islam melalui Rasulnya telah mengajar kita bagaimana untuk bertindak dan melakukan pembaikan.Ini lah sebenarnya proses pembersihan dalam setiap gerakkerja sesuatu jamaah.Sesungguhnya akan lebih ramai lagi akan gugur di perjalanan perjuangan ini.Ingat Islam yang dilintupi dengan taqwa sahaja akan menang..insyaAllah.







Share/Bookmark Read more...

5:35 AM

Patut La Tok Guru Tak Mahu....






Isu Kerajaan perpaduan mengocak ketenangan dalaman PAS.Tok Guru menolak mentah-mentah idea tersebut.Pengalaman lalu menyerikkan Tok Guru.Seriknya bila PAS dibuli semasa menjadi kerabat BN satu masa dulu.Kata Tok Guru.

Sehari dua ini berlaku pergolakan dalam parti MCA pula.Pecat memecat berlaku.EGM juga menjadi agenda konon untuk keutuhan parti.Sekejap timbalan presiden dipecat,diganti oleh naib pula,sekejap diterima semula.Naib yang mengganti Timbalan melenting.Presiden pula memecat ahli jawatan kuasa pusat yang dikatakan tidak sebulu pula.Pendek kata pening dan bercelaru dibuatnya.Bagaimana sebuah parti yang dikatakan sudah matang tetapi bercelaru bagaikan lakonan pentomen budak sekolah di atas pentas.

Melihat kepada kemelut yang melanda MCA,pada hari ini timbul lembaga sebenar yang turut bersama kocakkan dalaman MCA itu. Konon untuk menyelesaikan kemelut MCA, Apabila PM yang UMNO dan Menteri yang jaga ROS juga UMNO bersuara dengan mesej yang sama dan ROS menjadi perisai maka pada saya sah apa yang Tok Guru takutkan itu benar-benar berlaku dan kini giliran MCA pula.PAS sudah merasainya dan pengalaman itu membuatkan Tok Guru sebagai orang lama berhati-hati dengannya..Tok Guru lebih tahu...orang baru apa yang dia tahu !.Baca ini

Nampaknya sekarang ini NGO-NGO atau apa-apa organisasi termasuk parti-parti politik semacam sudah sudah tidak boleh menguruskan entiti masing-masing secara bebas dan telus.Kerana ada yang"berkepentingan" maka di sana ada satu lagi entiti lain yang akan menentukan nasib mereka atas justifikasi "perundangan" dan perkara ini jarang kita lihat di masa-masa dulu kalau pun ada mungkin ianya amat jarang berlaku.Oh Malaysia.. ku sangka sesudah 52 tahun mu Merdeka akan semakin matang dan berwibawa namun kematangan mu lebih kepada membawa kemuskilan pada benak fikiranku....(?).








Share/Bookmark Read more...

7:03 PM

Iklan Malaysia


Sarawak3


Diantara paparan yang diiklankan melalui media-media elektronik di luar negara tentang keunikan Malaysia yang sebenarnya menjadi bahan ejekan kepada rakyat Malaysia di luar negara




Sektor pelancongan adalah antara sumber pendapatan negara.Untuk menarik kedatangan pelancong ke negara ini terutamanya dari luar maka banyak promosi telah dibuat.Antaranya dengan mengiklankan melalui saluran-saluran media elektronik termasuk siaran TV.Promosi ini dipanjangkan ke stesen-stesen TV di seluruh dunia.

Usaha-usaha ini adalah baik,namun kepada pihak yang terbabit yang menyediakan bahan-bahan iklan ini seharusnya mencari satu idea yang boleh membantu untuk meningkatkan kefahaman masyarakat dunia tentang keunikan negara Malaysia itu sendiri.Jangan kita hanya memaparkan cuma tarian-tarian etnik yang pada saya cuma secebis daripada apa yang ada di sini namun ianya bukanlah sesuatu yang istimewa,malah membawa persepsi negatif kepada Malaysia itu sendiri.

Berlaku di Timur Tengah,pernah para pelajar kita diejek dan diperli sebagai orang yang tiada tamadun kerana mereka beranggapan di negara kita penduduknya masih kolot dan cara berpakaian seolah-olah orang asli kuno.Ini adalah kesan daripada iklan yang disiarkan melalui TV mereka di sana.(merujuk iklan yang memaparkan tarian etnik daripada Sarawak).

Sebagai kesimpulanya kepada mereka-mereka yang terlibat dalam industri ini,marilah bersama berfikir bagaimana untuk menarik orang luar ketempat kita tanpa kita memperlekeh "kita"dengan iklan-iklan atau promosi yang membawa persepsi yang tidak begitu enak dan menyiniskan kita,sebabnya keperluan kita ialah agar pelancong datang untuk "menikmati"negara kita bukannya datang sebagaimana kita menyaksikan kumpulan sarkas yang beraksi dan dipuji kerana kelucuan para badutnya.



Share/Bookmark Read more...

4:25 AM

Riba'..Haram hukum beramal denganya.

http://anangdya.blog.friendster.com/files/apilapindo.jpg





Petang tadi sempat menjengah satu slot TV terbitan JAKIM,slot berbentuk forum itu membicarakan tentang rezeki.Dalam perbincangan tersebut salah seorang ahli panel bercakap pasal riba'.Tegahan yang amat sangat sampaikan Allah mengajak mereka-mereka yang beramal dengannya untuk berperang denganNya.Ini dinyatakan oleh Allah melalui firmanNya dalam al-Quran.

Semasa masih muda remaja semasa bersama majlis ilmu kerap kali dibentangkan perkara yang berkait dengan riba' ini.Semasa itu banyak perkara yang berkait dengan urusan kewangan majoritinya terlibat dengan riba' termasuklah urusan jualbeli yang melibatkan pinjaman kewangan dan sebagainya.Sebagaimana yang dihuraikan oleh panel riba' ini terbahagi kepada beberapa jenis.Namun apa yang jelas ianya adalah tidak halal dan diharamkan dalam islam.

Dewasa ini aktiviti perniagaan masih juga seperti dahulu.Pinjaman yang melibatkan kewangan juga masih begitu dan seperti dahulu.Cuma apa yang pasti sekarang ini sudah wujud amalan yang diistilahkan dengan sistem kewangan islam.Maka dengan wujudnya instrumen kewangan ini maka banyaklah amalan atau aktiviti kewangan yang dulunya haram sekarang ini sudah menjadi halal apabila ianya di"islamkan".

Cuma terdetik sedikit keraguan atau kerisauan apakah sistem yang dikatakan islam ini betul-betul menepati kehendak islam yang sebenar.Apakah ciri-ciri yang ditetapkan oleh islam itu dipenuhi semuanya.Apakah kebajikan serta tidak zalim dalam urusan sentiasa diambil kira.Fahamkah mereka-mereka yang menjadi pemilik kepada institusi-institusi yang menjalankan perniagaan ini tentang apa itu kebajikan yang dituntut islam.Dengan kebanyakkan dari mereka bukan islam maka diragui akan keberkesanannya dan bersesuaian dengan kehendak islam.

Memang tidak dinafikan setiap amalan yang dijalankan adalah dipantau oleh satu jawatanjuasa yang dinamakan jawatankuasa syariah.Mereka adalah terdiri daripada ulama'-ulamak yang dikatakan pakar daripada segi hukum.Tetapi pada saya mereka agak naif dari segi selok belok perekonomian terutamanya yang melibatkan sistem kewangan itu sendiri(bukan semua).
Kenapa saya berkata begitu.Secara realitinya sekarang ini aktiviti ini banyak yang diistilahkan dengan istilah arab yang saya percaya ianya memang ada dalam istilah ekonomi islam.Pada mereka yang pernah belajar terutamanya berkaitan hukum Fekah maka akan terjumpa istilah istilah ini.Namun pada saya istilah ini juga digunakan dengan tujuan untuk mengaburi kita supaya nampak "islamnya" aktiviti mereka.Terbaru saya dimaklumkan along juga menggunakan istilah ini.Maka amat malanglah kita jika situasi ini tidak diperhalusi dan dibendung supaya ianya tidak membarah dan akan merosakkkan sistem ekonomi islam itu sendiri yang pastinya mempunyai banyak kebaikkan dan penyembuh kepasda penyakit masyarakat yang berkaitan ekonomi.

Kepada para ilmuan dan pengamal ekonomi islam, sucikanlah sistem ini.Jangan hanya untuk kepentingan keuntungan di dunia maka kita cipta istilah-istilah yang yang kita kaitkan dengan islam namun ruhnya jauh menyimpang dari islam.Jangan bila ditanya kita melepaskan tangggungjawab cuma dengan ungkapan"kalau hendak makan ayam sembelih maka harganya lebih mahal daripada yang tidak sembelih".Ungkapan ini tidak menyelesaikan masalah.Malah ianya akan lebih membanyakkan masalah.












Share/Bookmark Read more...

6:19 AM

Tabik untuk Ahli Parlimen Seri Gading..Johor






Melihat perbahasan yang disampaikan oleh Ahli Parlimen Seri Gading Johor hari ini,saya agak kagum.Bukan bererti beliau mengkritik pihak kerajaan maka saya bersetuju,tetapi apa yang dibangkitkan itu yang melibatkan masalah rakyat memang menyentuh perasaan dan merupakan realiti yang dihadapi oleh sebahagian besar rakyat jelata.Contohnya berkait pemereksaan kereta yang berusia 15 tahun sebelum memperbaharui cukai jalan.Realitinya memang membebankan.Usahkan orang kampung orang bandar pun sama kalau pendapatannya sekadar kais pagi makan pagi kais petang makan petang maka "terasa" lah penangannya.Saya tabik tu sebab orang kerajjan yang cakap begitu kalau pembangkang bukan saja tidak tabik tapi mengulas pun tak mahu,sebabnya itu perkara biasa..apa pun kita ikuti ucapan beliau di sini










Share/Bookmark

Read more...

10:12 PM

Begitu Rupanya Terengganu !!



The image “http://mymalaysiainfo.com/generalinfo/malaysian-flag/terengganu-flag/terengganu.GIF” cannot be displayed, because it contains errors.






Sebut saja negeri Terengganu,semua maklum dan terbayang tentang keunikannya.Keropok lekor,Pulau Redang,Pulau Perhentian dan keindahan pantainya yang memukau adalah sesuatu yang istimewa bagi negeri yang lokasinya berada di Timur Semenanjung Malaysia ini.

Beberapa minggu lepas saya berpeluang mengunjungi negeri yang digelar Darul iman ini.Keterujaan saya agak tergugat apabila beberapa kawan yang bercerita betapa Terengganu ini walau pun kaya dan indah namun mereka tidak bangga menjadi rakyat negeri Terengganu.Kenapa tanya saya?kehairanan!.Apakan tidak selama menjadi rakyat negeri ini apa pun kemudahan yang rakyat negeri lain dapat tidak pernah dinikmati oleh mereka.Kemudahan pembiayaan pelajaran,yuran atau apa saja tidak pernah diperolehi.Tetapi kawan-kawan yang lain semacam mudah saja dapat daripada Terengganu ini dakwa kawan saya itu.Kita yang pohon ni bermacam syarat yang dikenakan,tetapi yang dapat tu ada yang bukan rakyat Terengganu pun,tetapi kerana beliau ada kenalan rapat dengan pihak-pihak tertentu di terengganu maka dapatlah.Saya antara percaya dengan tidak kenyataan tersebut.Sebabnya mana mungkin sebuah kerajaan yang kaya macam Terengganu ini akan bersikap "double standard" macam yang didakwa oleh kawan saya tadi.

Namun hari ini saya lebih percaya dakwaan kawan saya itu apabila mengikuti perbahasan ucapan dasar di perhimpunan agong UMNO yang ke 60 kelmarin.Apabila berlaku hujjah berhujjah antara wakil Kelantan dan Terengganu maka "confirm" apa yang disebut kawan saya itu adalah sesuatu yang betul dan berharap supaya kawan saya itu jangan bersedih lah dah memang nasib awak menjadi rakyat Terengganu yang ditakdirkan begitu.Namun percayalah hidup ini bagaikan roda takkan selamanya anda berada di bawah mungkin tidak lama anda pasti akan berada di atas pula.




Share/Bookmark Read more...

5:48 AM

Tsunami Di Langkawi..Tsunami di Indonesia..




http://3.bp.blogspot.com/_l2oDN4EhTF8/R_rrdkMwaQI/AAAAAAAAAcw/v6FkB4v6ins/s400/ILUSTRASI%2BGEMPA.bmp


http://4.bp.blogspot.com/_pvRvwG7CXP8/SA7Kz6BkcOI/AAAAAAAAAIg/EDzN96Bzy5E/s400/tsunami.jpg


Tsunami..mengancam manusia,haiwan mahu pun alam.Kenapa terjadi?, kata sesetengah orang itu adalah cuma fenomena alam.Termasuk yang berkata begitu para prof di universiti.Pernah terdengar melalui wawancara di TV.Apakah kerana nak keluar TV maka terpaksa bercakap begitu cuma Allah sahaja yang tahu(?).

Hari ini 140kt 2009, ada latihan menghadapi bencana ini di Langkawi dan di Indonesia.Berbeza sungguh!!.Daripada visual yang ditunjukkan dalam TV menunjukkan orang di Indonesia lebih bersungguh atau lebih menghayati kehadiran bencana itu berbanding apa yang berlaku di Langkawi.Saya tidak dapat bayangkan kalau bencana ini betul-betul berlaku di Langkawi maka apa akan terjadi kepada penduduknya..dengan tidak selincah orang-orang di Indonesia maka latihan itu pada saya walau pun berjaya ianya seharusnya di perkemaskan lagi ( mohon maaf untuk org-org Langkawi).

Bercakap tentang Tsunami,gempa bumi atau apa bencana sekali pun teringat saya bila menatap helaian-helaian kitab suci Al-Quran,maka antara yang di sebut oleh Allah melalui qalamNya itu ialah

ثُمَّ رَدَدْنَا لَكُمُ الْكَرَّةَ عَلَيْهِمْ وَأَمْدَدْنَاكُم بِأَمْوَالٍ وَبَنِينَ وَجَعَلْنَاكُمْ أَكْثَرَ نَفِيرًا

"Dan apabila sampai tempoh Kami hendak membinasakan penduduk sesebuah negeri, Kami perintahkan (lebih dahulu) orang-orang yang melampau dengan kemewahan di antara mereka (supaya taat), lalu mereka menderhaka dan melakukan maksiat padanya; maka berhaklah negeri itu dibinasakan, lalu kami menghancurkannya sehancur-hancurnya".(surah al Isra' ayat 16)

dan
وَإِن مَّن قَرْيَةٍ إِلاَّ نَحْنُ مُهْلِكُوهَا قَبْلَ يَوْمِ الْقِيَامَةِ أَوْ مُعَذِّبُوهَا عَذَابًا شَدِيدًا كَانَ ذَلِك فِي الْكِتَابِ مَسْطُورًا

(Dan tiada sesebuah negeri pun melainkan Kami akan membinasakannya sebelum hari kiamat, atau Kami menyeksa penduduknya dengan azab seksa yang berat; yang demikian itu adalah tertulis di dalam Kitab (Lauh Mahfuz). ) (surah alIsra' ayat 58)

Teringat saya bila melancong ke Langkawi betapa segala keindahan yang ada cuma hanya dari segi fizikalnya sahaja.Namun keindahan roh Langkawi itu sendiri telah banyak hilang kerana ketamakan dan kealpaan manusia kepada kepada penciptanya.Betapa bercambahnya bagaikan cendawan tempat-tempat maksiat misalnya restoran-restoran minuman keras dan sebagainya.Tanah besar Malaysia juga tidak terkecuali.Oleh itu beringat-ingatlah wahai manusia termasuk saya, apakah akan selamat kita bila Allah berfirman sebagaimana di atas.Apa usaha kita dalam menyampai dan memberi peringatan atau apakah kita hanya tahu menyebut namun masih leka dengan suapan kebendaan yang tidak akan membawa kita ke mana hatta ke tepi lubang kubor pun tidak mampu kita bawa.Marilah bersama kita menginsafi diri masing-masing sesungguhnya kita tiada kuasa!, cuma bernafsu sahaja besar namun tiada apa-apa.




Share/Bookmark Read more...