10:28 PM

Muhasabah 1 Muharram 1431H


Sebagai mengakhiri tahun hijrah 1430,umat Islam di negara ini telah mengadakan upacara sambutan ketibaan tahun baharu islam tersebut

Bermula akhir waktu solat asar dan selepas solat maghrib semalam mereka ramai-ramai berdoa dengan doa akhir tahun dan doa awal tahun.Juga disulami dengan ceramah atau tazkirah sempena dengan peristiwa tersebut.

Saban tahun begitulah tahun hijrah disambut dan bagi sestengah daripada kita itu sudah menjadi "rutin" tahunan.Persoalannya setiap awal tahun ada saja "azam" baru yang dijanjikan.Tahun 1431H ini pun sama. Azam ini selalunya daripada baik kepada yang lebih baik. Namun sebagai muhasabah cuba kita perhatikan perkara-perkara ini.Topiknya "berlawan sesama sendiri".

1.Parti politik Pemerintah lawan Pembangkang.

2.Ahli Istana juga berlawan.

3.Mazhab juga berlawan.

4.Kakitangan Kerajaan berlawan untuk pangkat.

5.Kakitangan berpangkat juga berlawan antara hakiki dan KUP.

6.JKK Kampung juga berlawan kerana projek tidak selari.

Sekadar menyebut contoh di antara yang banyak-banyak yang terjadi. Sama-sama bermuhasabah kenapa masih begini sedangkan saban tahun berazamkan diri.Kesimpulan kini sebenarnya kita ini melupai Ilahi secara hakiki sebut cuma untuk mengabui diri sendiri.Ya Allah ya Ilahi selamatkanlah hamba-hamba mu ini.









Share/Bookmark

0 comments: