6:16 PM

JPJ dan Tugasan

Pagi ini di Kota Bharu ada urusan.Dalam perjalanan terkejut bila melihat ada seorang lelaki berbadan tegap mengejar seorang anak gadis yang sedang memandu motorsikal.Saya menjangka orang itu nak meragut.Kejar mengejar berlaku dan lelaki itu menarik tangan anak gadis tersebut...motorsikal terpelanting dan anak itu terpelanting sama.Tengok anak itu tak bangun-bangun tercedera agak saya.Saya memerhati dari jauh dan sah anak itu cedera...nampak darah di dahi.Anak itu tidak bertopi keledar.

Ramai datang melihat..rupa-rupanya lelaki itu pegawai JPJ sedang bertugas tetapi anehnya tidak beruniform.Yang menahan mula-mula tu berbaju oren, pada saya bukan uniformlah.Dan setengah jam kemudian saya sengaja pusing sekali lagi untuk melihat keadaan,tetapi kali ini semua sudah beruniform pula(?)kenapa ya(?).

Pada saya anak itu memang lah bersalah kerana tidak bertopi keledar.Namun begitu janganlah keranan nak menahan maka kita merentap penunggang yang sedang menunggang itu, lagi pun ianya berlaku agak jauh dari kawasan sekatan yang dibuat dan sekatan tu pun pada awalnya agak tersorok sikit.

Pada saya secara kesimpulanya memang lah anak itu lari tadi sebab orang yang mengejar itu tiada uniform dan dia tidak tahu pun itu pegawai JPJ.Musim sekarang ini musim orang "meragut"..kalau saya pun takut.Sudah tentu kalau terjadi pada saya ...saya pun lari...untuk JPJ berhati-hatilah dalam tugasan anda agar situasi yang semacam itu dapat dielakkan...kesian anak itu.Entah sihat entah tidak anak itu sekarang...









Share/Bookmark

0 comments: