12:11 AM

Mengata Lagi..







Hari ini nak mengata lagi
Biarlah walau pun ada yang tak sudi
Asalkan puas di hati
Aku tetap akan mengata lagi

Mula-mula nak mengata menteri
kenapa asyik sebut sabsidi
hari-hari kata sabsidi akan tiada lagi
aku pun tiada mengerti
macamlah tiada lain yang boleh dikaji

sabsidi itu apa erti
bantu rakyat yang mentaati
itu sebab cukai semua beri
walaupun tidak berkenan di hati
oleh kerana taat maka mereka beri

sebut negara makin maju kini
kemudahan yang selalu beri
sudah tidak mahu diberi lagi
apa sudah jadinya nanti

Persatuan pengguna juga tambah sekaki
sokong menteri nak tarik sabsidi
jaga pengguna apa macam ini
atau ada sesuatu di sebalik hati

sudahlah wahai orang-orang ini
jangan jadinya semua menjauhkan diri
kerana sebab tak tau urus negeri
kita cakap orang tak layak yang makan sabsidi

bukan sebab itu wahai pak menteri
aku tahu semua ini
duit habis bukan kerana sabsidi
tetapi tiris di sana dan di sini

satu lagi nak mengata ni
untuk cuepacs yang sentiasa di hati
berjuang sudah sebati
memperjuangkan nasib ahli

pertama naik gaji
kadang-kadang menjadi
maka semua senang hati
ada kala tidak menjadi
maka ada yang maki
namun aku tidak peduli
sebab aku juga tumpang sekaki

cuma satu yang aku kesali
usahlah perjuangkan ini
untuk lanjut umur lagi
untuk tidak mahu pencen lagi

kesianlah anak-anak kita ini
habis mengaji sampai phd
balik-balik kena menggangur lagi
sebab jawatan tiada kosong lagi
sebab bapak sambung lagi
hari hari ceti panggil diri
sebab hutang mengaji tak bayar lagi

hendak menoreh tiada mengerti
hendak bertani pun tidak mengerti
nak jadi kuli pun tidak mengerti
sebab mengaji bukan dalam bidang ini

retoriknya menjadi-jadi
penuh dengan slogan itu dan ini
rupanya kena tipu ditegah hari

kata anak tidak ada jatidiri
kata banyak sudah peluang diberi
bila perhati mana semuanya ni
yang ada cuma syok sendiri.

bapak sambung dan sambung lagi
sampai ada yang sudah berkali-kali
hai mati lah macam ini
nak kahwin macam mana ni
tiada duit nak tanggung anak bini

Cukuplah wahai bijak bestari
berilah peluang untuk anak-anak ini
jangan sampai kita bela mereka lagi
walaupun sudah tercabut gigi

mereka pun nak berbini
mereka mahu urus diri
macam mana kalau macam ini
kerja masih tidak boleh diberi
kerana kita tamak untuk diri

cakap sentiasa beralas itu dan ini
kerana kami yang banyak ketahui
maka itu sebab kami terpaksa sambung lagi
macamlah diri lain tiada lagi
untuk mengurus semua ini

aku tengok dengan mata kepala sendiri
ada yang sambung itu sudah tidak bergigi
malah ada yang sudah tuli
namun kena gagahi
sebab engkau orang ketahui

cukuplah wahai bijak bestari
sudah sampai masa kini
untuk beri anak-anak berdikari
jangan kerana kita ini
peluang mereka tertutup lagi

dengarlah mengata aku ini
sebab aku tiada rugi
aku takut kamu hilang kuasa nanti
sebab mereka ini bukan boleh diajari
bila hati sudah memberontak lagi
kata pujuk sudah tidak makan lagi
sebabnya benci sudah tidak terperi
kalau aku pun tentu begini
buat apa sokong lagi
sebab ianya tiada erti...














Share/Bookmark

0 comments: