5:29 PM

Muzakarah PAS-UMNO

Apakah perlu muzakarah tersebut?.Kalau dilihat ulasan dan pandangan yang diberi setakat ini terdapat dua pandangan ada yang setuju ada yang tidak.bersetuju demi untuk kebaikan Islam dan Melayu.Tidak bersetuju kerana masih fobia dengan perangai UMNO yang sering tidak menepati janji dan kalau dilihat sejarahnya UMNO ini memang sering mengkhianati kepercayaan yang diberi malah dalam kita yang menyendiri pun UMNO sering menyerang tanpa belas ehsan.Tengok sajalah bagaimana berlakunya pembunuhan di Memali Kedah,Penafian royalti minyak semasa PAS memerentah Terengganu dan penafian perkapita di kawasan-kawasan yang diwakili PAS dan terbaru selepas pilihanraya mac 08 di Kelantan peruntukkan yang telah diluluskan melalui JPP di kawasan yang dimenangi oleh PAS telah ditarik balik dan di agihkan ke kawasan-kawasan yang di menangi oleh UMNO.Itu peruntukan kepada agensi kerajaan pusat kalau peruntukan kerajaan negeri maka jauh sekalilah.itulah sebenarnya yang dibimbangi oleh Tok Guru Nik Aziz(TGNA) dan ramai lagi daripada kita.

Bagi yang menyokong muzakarah ini,mereka ada pandangan tersendiri. Presiden termasuk ulamak dan majlis syuranya serta entiti yang lain menetapkan agenda pemantapan Islam dan melayu sebagai galang-ganti kepada pertemuan ini.

Di sini kita sedut sedikit komen TGNA semasa ditanya berkaitan perkara ini:


"Umno sekarang sudah lemas dan dia nak minta tolong PAS, sedangkan PAS sendiri bekerja keras untuk melemaskan Umno, tetapi apabila Umno lemas sekarang kita nak angkat dia balik, itu bukan kerja kita. "Biar lemaslah dia, dah 50 tahun kita lawan Umno, bila dia lemas kita lanyak dia...sepatutnya begitu," ujarnya. Beliau yang juga Pesuruhjaya PAS Kelantan meminta anggota parti menyoal diri masing-masing sama ada mereka ingin menjaga parti atau Islam. Katanya, sekiranya hanya untuk menjaga parti, ia bukan hala tuju perjuangan parti yang sebenarnya. "Kita nak jaga Islam, jaga Umno apa yang akan kita dapat. Umno ni sebenarnya parti yang melonggarkan iman, orang Melayu selama ini longgar kerana Umno.


Sebagai akhirnya saya berpendapat pertemuan ini perlu jika diyakini ianya akan betul-betul membantu dalam menegakkan Islam dan Islam itu sendiri dapat di tegakkan dan sudah pasti pertemuan ini menjadikan PAS tidak akan tertipu lagi.Untuk ke arah tersebut sudah semestinya akan ada syarat dan perkara inilah yang perlu dihadamkan oleh setiap anggota PAS bermula dari Mursyidul Am,Presiden sehinggalah ke peringkat paling bawah,dan Alquran adalah panduannya.


“Dan jika sekiranya mereka ( musuh ) condong untuk berdamai, maka condonglah kamu kepadanya ( terimalah perdamaian ) dan bertawakkallah kepada Allah. sesungguhnya Dialah tuhan yang maha mendengar dan maha menegtahui. Dan jika mereka mahu menipu dayamu, maka cukuplah Allah untukmu ( sebagai pelindung ). Dialah tuhan yang memperkukuhkan engkau dengan pertolonganNya dan dengan orang - orang yang beriman.”(Al-Anfal 61-62)





Share/Bookmark

0 comments: