11:13 PM

Amanah

Hari ini saya lewat ke tempat kerja kerana ada satu urusan penting juga berkaitan kerja di pejabat cawangan.Dalam berbincang timbul beberapa isu yang menjadikan saya berfikir dan terfikir dalam konteks pekerja apa amanahkah kita ini?.

Kenapa persoalan ini saya timbulkan?kenapa tidak? kadang-kadang terfikir amanah kah kita bila menggunakan harta pejabat(awam) kita tanpa segan silu menggunakan sehabis mungkin dan kalau harta itu kita yang punya maka kita akan "berkira" demi tidak menjejaskan kita samada dari segi kualiti atau pun kuantiti mahu pun kewangan.Cuba kita tengok orang-orang pejabat bila guna kereta pejabat bukannya hendak cermat kalau nampak lubang atau bonggolan bukanya membrek malah lagi laju adalah.kalau kereta sendiri saya yakin dia akan "bercermat".

Lagi....Amanahkah kita, dalam buat tuntutan perjalanan 0.5 km pun kita tuntut,tetapi kalau guna kereta pejabat untuk urusan yang peribadi,mana ada kita "berkira"kita belasah saja,untuk pergi minum pagi ke, untuk pergi pasar ke,untuk pergi hantar anak sekolah ke,malah ke mana saja,alasan kita urusan pejabatlah.(tapi Allah tahu)

Amanahkah kita,bila buat tuntutan lebih masa,10 minit pun bertekak dengan penyelia mempertahankan yang kita bertugas lebih masa,tetapi masa setengah jam atau kadang-kadang satu jam yang kita ambil untuk minum dan kononya "sembahyang" itu dan kadang-kadang sampai tiga atau empat kali sehari tidak pernah pun kita ambil kira,kalaulah penyelia bertekak balik apa nak kata!!!! mahu terbeliak biji mata...marahkan?!!!!.

Amanahkah kita bila mendapat mandat untuk membuat pesanan barangan bekalan untuk pejabat maka kepentingan komisen untuk diri mesti dulu di ambil kira.Masing-masing mencari, kalau kereta setidak-tidaknya dapat harga spesial untuk diri bila kita repair atau beli tayar baru.Kalau perabut mungkin dapat harga murah kalau kita beli untuk diri sendiri atau terus dapat komisen seratus atau dua ratus,lepaslah duit minyak...(pergi merayap pun pakai kereta pejabat juga).

Amamahkah kita bila bermesyuarat berbincang tajuk rahsia tetapi bila keluar mesyuarat tak sampai sepuluh minit rahsia sudah menjadi bualan ramai...(mulut lembik)rupa-rupanya rupa tidak menggambarkan budi bahasa...malanglah orang-orang sebegini.

Amanahkah kita bila berdepan dengan sahabat-sahabat sekerja bukan main-main, senyum manisnya tidak terkira,mengalahkan ratu cantik yang sedang mengayakan pertunjukkan.tetapi bila di belakang senyum sudah jadi maki,kadang-kadang makian dan cacian lebih hebat daripada malaun yang banyak dosanya itu.

Rupa-rupanya politiking di pejabat lebih hebat daripada politik di alam realiti,kerana itu kita lihat amanah sudah hilang ketepi malah pentingkan diri sudah menjadi sebati dan semakin menjadi realiti.....kisah amanahkah akan kita sambung nanti di lain hari.
Share/Bookmark

0 comments: