9:11 PM

Jumaat 25/07/08


Pagi ini sempat ikut kuliah pagi oleh ustaz Fadli kalau tak silap,antara intisarinya bahawa Rasulullah S.A.W pernah bertahaluf siassi dengan orang bukan islam semasa beliau tidak dibenarkan masuk ke Mekah oleh musyrikin Mekah sepulangnya beliau dari Taif,dan salah seorang pembesar mekah pada masa itu yang bernama(kalau tak silap sebab tak jelas) Mut'iem bin Adi telah menjamin keselamatan nabi untuk masuk ke Mekah dan dengan jaminan itu nabi masuk ke Mekah dengan selamat.

Dengan memberi jaminan kepada nabi Mut'iem telah didatangi oleh Abu Jahal apakah beliau hanya memberi jaminan sahaja atau telah mengikut ajaran Muhammad.Mut'iem mengesahkan bahawa belaiu memberi jaminan sahaja tetapi tidak mengikut ajaran Muhammad.Ini terbukti yang beliau mati dalam keadaan tidak Islam.

Rasulullah S.A.W. semasa perang Badar apabila berhadapan dengan tawanan perang telah bersabda bahawa jikalau Mut'iem masih ada dan kalau diminta oleh beliau nescaya aku akan membebaskan tawanan-tawanan badar ini.Begitulah terkesanya nabi dengan apa yang telah dibuat oleh Mut'iem semasa hidupnya.

Sebagai kesimpulan secara zahir saya amat bersetuju dengan Tok Guru Nik Aziz bahawa dengan bukan Islam yang tidak pernah menipu kita adalah lebih baik untuk kita mendekatinya daripada orang atau golongan yang mengaku Islam tetapi pernah mengkhianati dan menipu kita bukan sekali malah berkali-kali.
Share/Bookmark

0 comments: