5:34 PM

Debat Datuk Sri Anwar & Dato Shabery

"Kita tidak boleh beri subsidi," - Shabery.

"Mengapa orang atasan, pelabur asing di beri insentif, pelupusan cukai, billout? Bukahkah itu subsidi juga?" - Anwar.

"Untuk rakyat, subsidi tak boleh. Untuk kroni banyak manapun boleh! Baik billout, pelupusan cukai mahupun insentif, semuanya itu adalah subsidi kerajaan. Mengapa kita nak bermusuh dengan rakyat?" balas Anwar menempelak Shebery.

Semalam 15/07/08 @ 9.00 malam di TV9 berlangsung satu debat antara dua tokoh yang pada perkiraan aku dan mungkin ramai yang lain adalah pertemuan yang tidak "padan".Kenapa?dilihat kepada realiti situasi hujjah dalam debat tersebut ternyata pengalaman DSAI mengalahkan hujjah serta gaya bercakap DS.Berjanji sebelumnya sebagaimana dilaporkan dalam media, ternyata DS tidak mengotakan janjinya untuk tidak lari daripada tajuk.Beliau sering dilihat terlalu menyerang hal-hal peribadi dan inilah "steadynya"DSAI apabila tidak membalas serangan tersebut mengikut stail DS.Apa pun tahniah kedua-duanya kerana berjaya memenuhi program tersebut,sekurang-kurangnya akan ada "input" yang dapat menjejaki pemikiran rakyat daripada hujjah kedua-duanya.Pada saya kumpulan masing-masing akan mendapat mileage daripada perdebatan tersebut,dari segi peratusanya biarlah ianya menjadi relatif,namun pada pandangan saya rakyat terbanyak akan lebih terkesan kepada hujjah DSAI kerana sabjek kepada hujjah beliau adalah demi untuk meringankan beban rakyat.Mungkin banyak penonton akan mempersoalkan kereadibiliti DSAI dalam hal ini kerana tidak memperincikan cadangan ke arah menurunkan harga minyak untuk diambil pandangan itu oleh kerajaan.Pada saya itu tidak timbul,lagipun masa yang diberi agak terhad tambahan lagi dengan syarat-syarat ketat yang ditetapkan oleh penganjur dalam debat tersebut.Kalau jujur para pakar yang ada boleh dimunafaatkan untuk ke arah tersebut.
Selain daripada itu juga saya terpegun melihat "moderator"pengiring DS yang pada saya sepatutnya lebih "cerdik" dalam bertindak....sesekali mendengar anak-anak mengomen macam bukan orang U saja lagaknya.
Untuk akhirnya pada saya debat ini tidak ke mana malah menjadi modal kerajaan memanipulasi hujjah yang diberi melalui siaran-siaran TV dengan cara kerat-kerat dan siar demi untuk kepentingan pemerintah...kalau tak percaya lihat dan perhatikan apa yang media dah dan akan lakukan bermula sebaik saja selesai debat tersebut sehingga hari-hari mendatang...sekian.

Share/Bookmark

0 comments: