6:07 PM

Baik itu cantik...

Semua impikan yang terbaik dalam kehidupan masing-masing.Sebab itulah mereka berusaha dengan apa cara sekali pun untuk mendapatkanya.Kebaikkan selalunya mengikut penafsiran diri masing-masing,ada yang merasa baik untuk dirinya tetapi dipandang jelek oleh orang lain dan begitulah di sebaliknya.

Selalunya orang melupakan "kebaikkan " yang sebenar yang digariskan oleh ugama.

Islam mengharamkan zina, kalau sesorang lelaki itu kuat nafsunya serta mampu dan untuk mengelakkan daripada dirinya melakukan zina maka dibenar untuknya berkahwin,bukan sahaja satu malah dua,tiga dan empat sekali dibenarkan.Tetapi apa yang kita dapati hari ini mereka lari daripada panduan itu,mereka mencari pelacur,perempuan simpanan dan sebagainya untuk melepaskan nafsu serakah masing-masing.

Air yang bersih adalah minuman yang paling baik untuk kegunaan tubuh badan manusia dan dibenarkan minum tanpa larangan.Manusia lari daripada minuman itu tetapi "mencari" jenis-jenis minuman lain termasuk yang memabukkan.

Di rumah beribu-ribu wang ringgit dihabiskan membeli penapis air kononnya untuk mendapatkan air minuman yang jernih dan bersih,tetapi malang bila bangun pagi air yang berkeladak diminumnya atas nama minuman pagi yang terdiri daripada teh,kopi dan sebagainya.Semuanya memberi kesan kepada kesihatan,tetapi kita masih berpendirian masih ada kebaikkan di situ!.

Begitulah kepelbagaian ragam dalam kehidupan ini.Manusia secara puratanya adalah perlu dan sukakan "kebaikkan"tetapi dalam kehidupan sehariannya jauh daripada mengamalkan kebaikkan itu.Kalaulah kebaikkan untuk dirinya sendiri terabai maka bagaimana mungkin mereka akan melakukan kebaikkan untuk orang lain.

Justeru itu marilah bersama kita mencari kebaikkan untuk diri dan orang lain,dan kebaikkan yang sebenar hanyalah apa yang digariskankan oleh ugama dan tiada kebaikkan jika ianya berasaskan nafsu.Semoga hidup kita akan ceria dan berkat selalu...



Share/Bookmark

0 comments: