11:39 PM

Sebenarnya Kita Tidak Punya Apa-apa


Sebagai manusia kita selalunya beranggapan bahawa apa yang kita miliki itu adalah milik kita.Tanah,rumah,kereta malah berbagai lagi.Benarkah tanggapan ini?.

Cuba kita lihat dan gunakan akal kita secara rasional dalam menilai kenyataan ini.Apa benar semua yang ada pada kita itu milik kita?

Kita lihat yang paling dekat dengan kita.Tubuh badan kita!.Sebagai contoh semua kita ada gigi,semua impikan gigi yang cantik dan sihat,hinggakan ada pula doktor gigi untu tujuan itu.Dalam kita semua sibuk menjaga gigi tiba-tiba gigi kita sakit,gigi kita memburuk ,gigi kita membusuk dan sebagainya lagi,kenapa terjadi?,sedangkan itu kita kata milik kita,malahan dalam jagaan kita?.

Kita tengok pula rumah, kereta atau apa saja yang kita kata milik kita. Bagaimana suatu hari ianya bukan lagi menjadi milik kita sedangkan habis-habisan mempertahankannya.

Oleh itu marilah kita insafkan diri kita,sebenarnya apa yang ada itu walaupun semacam "milik" kita namun hakikatnya ada "pemilik" hakiki yang memiliki secara mulak perkara-perkara tersebut.Marilah kita insafi diri kita bahawa apa yang ada itu hanya pinjaman sahaja.Sebagai peminjam maka kita tertakluk kepada "tuan" pemberi pinjam.Kalau mahu dilebihkan pinjaman kita syukur,kalau dikurangkan pun kita juga seharusnya bersyukur.Kerana hakikat kejadian kita manusia adalah dari jenis yang keluh kesah,bila dicuba dengan kesusahan ianya makin susah,tetapi kalau diberi kesenangan ianya akan kedekut(almaarij ayat 19,20,21)...begitulah manusia.










Share/Bookmark

0 comments: