10:08 PM

Kalau betul Sayang Nabi,kena buat ini...

Alhamdulillah hari ini sempat mengikuti program sambutan Maulidurrasul S.A.W 1431H.Ceramah di sampaikan oleh AlFadhil Ustaz daripada pejabat Ugama negeri.Antara intisari ceramaha beliau ialah.

1. Tujuan sambutan maulid adalah bertujuan untuk melahirkan rasa sayang dan kecintaan kita kepada rasul S.A.W.

2.Mengikut Qadi Iyad diantara rasa cinta itu ialah dengan mengamalkan sunnahNya samada yang kecil mahupun yang besar.Diantara sunnahnya yang tidak pernah ditinggalkan Rasulullah S.A.W selama hidupnya siang dan malam ialah memelihara janggut.Walaupun nampak "simple"namun ianya adalah sunnah,maka semestinya orang yang mengaku kasih kepada Nabi tidak seharus meninggalkanya.

3.Rasulullah S.A.W,walaupun beliau yatim piatu namun beliau adalah orang yang amat suka dan menggalakkan umatnya menghormati kedua ibu bapa.Selama kita hidup ini,sejauh mana pengorbanan serta penghormatan kita kepada kedua ibu bapa kita.Sebagai contoh,kepada kita yang hidup agak mewah,pernahkan anda menjenguk bilik tidur ibu bapa kita?bagaimana keadaannya? adakah seselesa bilik tidur kita?berhawa dingin berkatil empuk dan berbantal gebu.Kalau tidak setaraf, maka anda sebenarnya tidak termasuk dalam golongan yang beramal dengan sunnah kerana membiarkan kedua ibu bapa anda tidak selesa dalam hidupnya sebagaimana selesanya anda.Bukankah sunnah itu adalah perkataan,perbuatan dan takrir Nabi S.A.W.

4.Masih berbicara tentang berbuat baik kepada kedua ibu bapa.Berapa ramai antara kita yang pulang menziarahi ibu bapa di hari-hari cuti.Terbaru pada cuti tahun baru Cina tempuhari.Ramai di anatar kita akan menghabiskan masa cuti kita di Cameron Highland,Bukit Merah,Tambun,Kota Bharu,Masjid Kristal, China Bandung atau sebagainya berbanding dengan menziarahi ibu bapa,sedang kita semua maklum bahawa melihat rupa paras ibu bapa itu adalah diberi ganjaran pahala oleh Allah S.W.T.Alangkan ruginya kita walau pun pulang kadang-kadang masa bersama ibu bapa amat singkat berbanding masa kita menziarahi kawan-kawan dan taulan lain.

5.Ikut sunnah kah kita kalau sepanjang masa di alam rumahtangga asyik berkelahi,sedangkan Rasulullah S.A.W amat menjaga kualiti rumah tangganya dengan berkasih sayang di antara isteri-isteri Baginda.

6.Dalam beramal dengan sunnah hendaknya jangan memilih.Dalam poligami, terutamanya lelaki selalu beralaskan sunnah bila hendak melakukanya,namun bila berpoligami perkara sunnah yang melibatkan poligami yang lain ditinggalkan.Begitu juga wanita bila menyebut poligami sering menolaknya walaupun penolakkan itu kadang-kadang mencabar aqidah masing-masing.

7. Dalam beramal dengan kegemaran mmasing-masing banyak yang tidak menagmbil kira hukum halal dan haram.Contohnya merokok,walaupun sebahagain besar ulama' menghukumnya sebagai haram namun masih ramai yang menolaknya dan kadang-kadang juga menjejaskan aqidah hasil darpada penolakan tersebut.Sebahagian ramai yang terlibat adalah terdiri dariapada golongan cerdik pandai termasuk para ustaz.Dalam persoalan hukum ini terimalah hukum yang ditetapkan itu,masalah hendak beramal atau tidak itu adalah soal lain kerana hukum dan amalan adalah perkara yang berlainan....bersambung












Share/Bookmark

0 comments: