4:08 PM

Kopitiam




"



Kopitiam,ungkapan dan perkataan yang sudah sinonim dengan sebahagian besar daripada kita semua.Apa itu kopitiam?dalam mencari-cari rupa-rupanya itulah dia kedai kopi,cumanya itu dalam bahasa Cina loghat apa saya tidak pasti tetapi yang pasti semua kopitiam adalah dipunyai oleh orang cina tetapi pekerja termasuklah pengurusnya adalah orang melayu.Apa muslihatnya anda fikirkanlah sendiri.

Bercambah sekarang ini kopitiam tumbuh,bagaikan cendawan kalau nak diistilahklan.Semua penuh dikunjungi oleh pelanggan.Pelbagai bangsa mengunjungi kopitiam ini.Tetapi pada pengamatan saya majoritinya melayu kalau di sebelah pantai timur,kalau pantai barat bercampur-campur.

Tahniah kepada pengusaha kerana dapat mengusahakan satu perusahan baru walau pun ianya sudah lama tetapi diberi nafas baru,setidak-tidaknya boleh memberi pekerjaan kepada mereka-mereka yang memerlukan pekerjaan dan sumber pendapatan.

Cuma menjadi kegusaran saya,kadang-kadang bila bercakap dengan kawan-kawan yang menjadi pengunjung tetap kopitiam ini apakah status sebenar makanan yang disedia dan dihidangkan di kopitiam-kopitiam ini?Halal ke dia atau sebaliknya.Kita kena ingat majoriti pekerjanya adalah melayu tetapi pekerja dapurnya adalah bukan daripada bangsa ini.Melayu yang Islam cuma tukang bawa kepada pelanggan sahaja.Sementara tukang beli bahan,tukang sedia bahan dan tukang masak bahan bukan daripada mereka.Tanpa prejudis saya berpendapat mereka tidak faham apa itu halal haram yang sebenarnya sebagaimana kehendak Islam.

Kalau di Parlimen dalam sidangnya baru-barui ini membangkitkan status halal dan haram yang melibatkan hotel,pada saya di kopitiam juga perkara yang sama wujud.Sijil-sijil halal yang dipamirkan diragui ketulinannya.Sebahagian kita lihat hanya difotokopi sahaja dan kalaulah berita ini yang saya kutip dalam satu blog dijadikan ukuran maka amat malang sekali kepada kita terutamanya kepada pengemar-pengemar kopitiam:

WHITE COFFEE Oldtown Kopitiam 'WCOK' telah beroperasi bermula sekitar tahun 1999. Dimana diawal penubuhan status HALAL sebenarnya telah diragui lagi.

Beberapa produk yang harus diragui STATUS HALAL & dikenalpasti HARAMnya

ialah:-

-Nissin Noodles (Mee Segera Nissin Noodles) yang diimport dari Hong Kong (tertulis dipaket bungkusan)

-Daging Salai yang digunakan pada hidangan Sandwish & Nissin Noodles juga diragui status halalnya. Ini kerana pada waktu awal penubuhan White Coffee Oldtown Kopitiam 1999 tiada dipasaran Malaysia yang menjual Daging Salai HALAL. Perkara ini anda boleh rujuk kepada para penyelidik, pensyarah & pelajar di Fakulti/ Jabatan Perhotelan @ F&B / Food & Beverages.

-Minyak yang digunakan didalam penyediaan menu 'Ipoh Ho Fun @ Ipoh Kuew Teaw Sup'. Minyak tersebut dihasilkan sendiri oleh WCOK dan tidak terdapat dipasaran. Hanya diberitahu ianya minyak udang. Tetapi adakah ianya benar & tiada campuran lain?

-Herbal Jelly adalah produk yang diimport daripada China. Diberitakan, antara isi kandungannya adalah kulit kura-kura. Khasiatnya dikatakan dapat memanaskan anggota dalaman badan (persoalannya - bolehkan UMAT ISLAM makan yang terhasil daripada KURA-KURA)sumber tranungkite online


Sekali lagi tanpa prejudis itu adalah sebagai contoh daripada beribu-ribu kopitiam yang wujud.Oleh itu marilah sama-sama kita mencari yang halal,kerana halal itu adalah tuntutan ugama dan sebagai pembimbing untuk kita mendapat redha Allah.
Share/Bookmark

0 comments: