7:47 PM

Seronok itu ada kuncinya..

Kita seronok kalau kita mendapat sesuatu yang baik dan menyenangkan hati kita.Sebaliknya kita akan merungut jika mendapat sesuatu yang tidak baik dan menyusahkan kita.Kalau begitulah keadaanya apakah kita pernah berbuat begitu?"memberi" yang baik untuk menyenangkan orang lain dan mengelak daripada memberi sesuatu yang buruk dan menyusahkan orang lain!?

Namun kita kadang-kadang lupa kita hanya dalam posisi "menerima " sahaja,tidak pernah pula bertindak sebagai "pemberi"atau kalau ada pun mungkin hanya sesekali atau tiada langsung.

Dalam soal ini ada orang selalu bersikap "halus" dalam memberi kepada orang lain,hatta ibu bapa sekalipun!,Kalau menguntungkan diri sendiri maka ianya akan bersikap proaktif yang amat sangat,sebagai contoh kalau anak atau ahli keluarganya maka segala usaha akan dilakukanya walaupun melibatkan risiko kewangan atau sebagainya,tetapi di sebalik itu ia akan bersikap acuh tak acuh kalau tidak melibatkan "kepentingan " diri dan keluarganya yang terdekat.Malah ibu bapa pun "ditinggalkanya".

Adilkah kita kalau begitu?,sebenarnya realiti hari ini ramai yang tidak yakin dan percaya bahawa sebenarnya kita akan dapat balik apa yang kita berikan kepada orang lain.Cuba renung dan bayangkan apabila kita membuat sesuatu kebaikan,yang pasti kita akan memperolehi "sesuatu"paling tidak pun ketenangan perasaan.Begitulah juga jika kita melakukan keburukan juga kita akan dapat habuan itu.Hakikat kehidupan ini tidak dapat kita tolak jika kita sebenarnya orang yang jujur dengan diri sendiri.

Sebagai manusia yang masih boleh berfikir,selagi nyawa masih di badan masa belum terlambat,bersama kita membuat kebaikan dan kebajikan,percayalah! apa yang kita sumbangkan itu pasti akan dikembalikan semula kepada kita,mungkin bukan dalam bentuk asal tetapi dalam bentuk yang lain dan bolehjadi berganda bilanganya.Apa yang penting ikhlaskan diri dalam memberi.

Share/Bookmark

1 comments:

Afzainizam said...

,=====,o00o Ponn..Ponn.Ponn..
//__l_l_,\____\,__
l_---\_l__l---[]lllllll[]
_(o)_)__(o)_)--o-)_)___
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Selamat Tahun Baru Dengan Azam Baru
http://firestartingautomobil.blogspot.com/
http://bukandoktorveterinar.blogspot.com/
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

ade kala gembira adekala berduka.... kalau tuhan nak uji kita kena lahhh kita sabar....

itu ujian hambanya.... jangan merungut adekalanya sesuatu berlaku untuk balasan pada perbuatan lampau... ade kalanya Allah nak uji keimanan kita