10:16 PM

Rupanya kita ini memang begitu..

Bila membaca tazkirah ini ,teringat diri sendiri,inilah ungkapan serta mainan fikiran yang sentiasa terlintas dalam benak hati.

Diri ini tahu itu merupakan bisikkan yang sengaja dilintaskan ke dalam hati untuk melekakan daripada melakukan amal yang baik dan diredhai.Seringkali juga dibisikkan kamu masih ada peluang untuk hidup lama lagi,kalau ayah,datuk nenek kamu hidupnya panjang masakan kamu hidupnya pendek,kan kamu keturunan yang hidupnya lama.Itu yang selalu terlintas dan dilintaskan dalam hati!.

Dalam menikmati keseronokan kehidupan dunia ini lepas seorang,seorang kawan-kawan "pergi"meninggalkan dunia yang fana ,namun kita masih syok sendiri dengan angan-angan yang sudah pasti kalau kita insaf angan-angan itu tidak akan ke mana kecuali hanya dengan izin dan kehendakNya sahaja.

Berbuat baik hanya seadanya sahaja,kalau "susah" sikit kita akan mengelak dan melupakannya.Pelbagai alasan menanti untuk dijawab.Alahai lemahnya diri ini.Bagaimana mungkin untuk kita mendapatkan syurga yang dijanjikan itu sedangkan "harga" yang kita sediakan tidaklah setimpal dengan apa yang dijanjikan kepada kita itu.

Jadi untuk masa yang masih ada berbaki yang kita tidak tahu bila datangnya janji itu,bersama kita pohon Allah yang maha lembut dengan hambaNya itu supaya memberi kita keupayaan dan kesanggupan untuk terus berusaha dengan apa segala cara sekalipun untuk terus bersyukur kepadaNya.Sebagai tanda syukur kita,kita akan terus melipatgandakan usaha untuk menurut segala titah perintahNya dengan sebaik mungkin dan istiqamah, insyaAllah






Share/Bookmark

0 comments: