4:13 PM

Kita boleh berubah..

Kehidupan semasa remaja selalunya berbeza bagi setiap orang.Ada yang susah dan ada yang senang.Begitu juga dengan perangai,ada yang baik dan ada yang nakal.

Di alam persekolahan kita mempunyai ramai kawan sebaya.Bermacam ragam dan perangai kawan-kawan kita itu.Ada yang kaki menyakat kawan,ada yang suka bersendirian dan ada juga yang warak dan selalu mendampingi surau,dan sebagainya.

Menilai kawan-kawan pada masa itu hanya sekadar luaran dan hanya dengan otak remaja kita yang sempit itu.Kita beranggapan kawan-kawan itu adalah sebagaimana "perangainya" semasa.

Kini sudah lebih 30 tahun berlalu,rupanya "pandangan" kita terhadap kawan-kawan itu ternyata salah sama sekali.Kini kawan-kawan yang dianggap "nakal" pada zaman remajanya begitu banyak berubah,tanpa menyebut nama saya begitu kagum dengan insan-insan ini.Dulu kalau di sekolah adalah pembuli no 1,tetapi kini menjadi seorang perundingcara yang termashyur dan disegani.namun disebaliknya ada kawan yang kaki surau pada masa itu kini terasing malah mempunyai masalah disiplin dan dibuang kerja.

Berfikir secara insaf,rupanya kita ini hanya hamba,segala gerak geri atau perlakuan adalah terpulang kepada Allah.Hanya doa yang kita upaya lakukan dan Allahlah yang memberi segala-galanya.

Bersamalah berdoa agar kita ditetapkan di atas jalan yang lurus dan sentiasa hidup dalam keredhaanNya.





Share/Bookmark

0 comments: