12:21 AM

Ayah...Ibu.. doa kami untukmu.

Musim cuti sekolah sudah lama menjelang,musim pepereksaan pun sudah dua tiga hari berlalu.Saya percaya di kesempatan yang ada sebelum sesi persekolahan baru bermula ramai di kalangan kita yang akan "bercuti",mengikut citarasa masing-masing.

Bagi yang ada anak-anak,akan cuba memenuhi kehendak dan keinginan anak-anak masing-masing.Setiap apa yang dipinta nescaya akan dipenuhi mengikut kapasiti kemampuan masing-masing.

Terfikir,apakah anak-anak juga akan memikirkan sebagaimana berfikirnya ibu bapa dalam melayani kehendak mereka?.Bagi yang jauh dari kampong halaman balikkah kita menjenguk,atau bertanya khabar.Cuba hitung berapa banyakkah "sumbangan" kita untuk mengembirakan mereka.Saya pasti ibu bapa tidak mengharapkan sumbangan berbentuk benda dari kita.Cukup kita bertanya khabar,menziarahi dan perihatin kepadanya itu sudah cukup mengembirakanya.

Berfikirlah kita semua bagi yang masih beribu dan bapa,ikhlaskanlah dalam melayani mereka.Mereka sudah tua dan di penghujung usia.Senang-senangkanlah hati-hati mereka.Janganlah dukakan mereka.Cuba bayangkan, mereka tidak pernah merungut untuk mengasuh dan membelai kita dikala kita sakit,tetapi kadang-kadang setengah daripada kita "merungut"apabila terpaksa menghantar ibu bapa untuk rawatan ke hospital.Anak apa kita ini sebenarnya,berbagai alasan untuk kita mengelak.Fikirkanlah wahai kawan sebaik-baik manusia adalah orang yang menyayangi kedua ibu bapanya tanpa "mengisik" hatinya.Bersama fikirkan

"23.Dan Tuhanmu Telah memerintahkan supaya kamu jangan menyembah selain dia dan hendaklah kamu berbuat baik pada ibu bapakmu dengan sebaik-baiknya. jika salah seorang di antara keduanya atau kedua-duanya sampai berumur lanjut dalam pemeliharaanmu, Maka sekali-kali janganlah kamu mengatakan kepada keduanya perkataan "ah" dan janganlah kamu membentak mereka dan ucapkanlah kepada mereka perkataan yang mulia.24. Dan rendahkanlah dirimu terhadap mereka berdua dengan penuh kesayangan dan ucapkanlah: "Wahai Tuhanku, kasihilah mereka keduanya, sebagaimana mereka berdua Telah mendidik Aku waktu kecil". (Al-Isra’: 23-24)







Share/Bookmark

0 comments: