10:12 PM

Begitu Rupanya Terengganu !!



The image “http://mymalaysiainfo.com/generalinfo/malaysian-flag/terengganu-flag/terengganu.GIF” cannot be displayed, because it contains errors.






Sebut saja negeri Terengganu,semua maklum dan terbayang tentang keunikannya.Keropok lekor,Pulau Redang,Pulau Perhentian dan keindahan pantainya yang memukau adalah sesuatu yang istimewa bagi negeri yang lokasinya berada di Timur Semenanjung Malaysia ini.

Beberapa minggu lepas saya berpeluang mengunjungi negeri yang digelar Darul iman ini.Keterujaan saya agak tergugat apabila beberapa kawan yang bercerita betapa Terengganu ini walau pun kaya dan indah namun mereka tidak bangga menjadi rakyat negeri Terengganu.Kenapa tanya saya?kehairanan!.Apakan tidak selama menjadi rakyat negeri ini apa pun kemudahan yang rakyat negeri lain dapat tidak pernah dinikmati oleh mereka.Kemudahan pembiayaan pelajaran,yuran atau apa saja tidak pernah diperolehi.Tetapi kawan-kawan yang lain semacam mudah saja dapat daripada Terengganu ini dakwa kawan saya itu.Kita yang pohon ni bermacam syarat yang dikenakan,tetapi yang dapat tu ada yang bukan rakyat Terengganu pun,tetapi kerana beliau ada kenalan rapat dengan pihak-pihak tertentu di terengganu maka dapatlah.Saya antara percaya dengan tidak kenyataan tersebut.Sebabnya mana mungkin sebuah kerajaan yang kaya macam Terengganu ini akan bersikap "double standard" macam yang didakwa oleh kawan saya tadi.

Namun hari ini saya lebih percaya dakwaan kawan saya itu apabila mengikuti perbahasan ucapan dasar di perhimpunan agong UMNO yang ke 60 kelmarin.Apabila berlaku hujjah berhujjah antara wakil Kelantan dan Terengganu maka "confirm" apa yang disebut kawan saya itu adalah sesuatu yang betul dan berharap supaya kawan saya itu jangan bersedih lah dah memang nasib awak menjadi rakyat Terengganu yang ditakdirkan begitu.Namun percayalah hidup ini bagaikan roda takkan selamanya anda berada di bawah mungkin tidak lama anda pasti akan berada di atas pula.




Share/Bookmark

0 comments: