5:19 PM

Perihal Pulut.

Gambar hiasan

Semua kita kenal apa itu pulut.Bagi sesetengah masyarakat pulut dijadikan makanan ruji menggantikan nasi.Bermacam persepsi atau cerita yang dikaitkan dengan pulut.Dari soal-soal kesihatan sehinggalah kepada hubungan suami isteri dan keluarga.Semuanya menarik belaka.Bagi yang gemar memakannya maka istilah pulut ikan kering(PIK) akan menjadi ketagihan dan menu tetap setiap pagi,malah di malam hari juga tidak sah kalau tidak kena PIK ini....


Semalam tertarik dengan satu cerita kawan yang membawa cerita pulut ini dalam bentuk yang agak humor.Cerita ini walau pun agak lu*** sikit tetapi membawa mesej yang agak besar tentang perlunya sesuatu rumah tangga itu dibina di atas asas yang kukuh dan berpaksikan agama yang sudah semestinya menjanjikan kerukunan dan keamanan.

Ceritanya berkisar dari sesorang yang diberi nama Awang.Awang ini sangat suka dan amat gemar makan pulut ini.Hatta di Kampungnya dia di gelar Awang Pulut.Umur sudah menjangkau 40an.Masih belum berkeluarga.Puas sudah ibu bapanya memujuk supaya kahwin namun beliau masih enggan.Dikatanya yang pulut lebih enak dari kahwin.Setelah puas memujuk maka timbul lah akalan si ibu yang mengatakan bahawa pulut isteri itu lebih sedap dari pulut biasa ini.Mendengar begitu terus Awang bersetuju.

Dipendekkan cerita setelah kahwin Awang asyik tersenyum.Bila ditanya kenapa asyik senyum,Awang kata pulut itu memang sedap.Lagi sedap dari pulut ikan kering...

Nak dijadikan cerita isteri si Awang ini sudah tidak tahan lagi dengan gelagat Awang ini.Setiap hari nak makan pulut,malah sejam sekali..mana boleh tahan nak masak pulut itu bukan senang.

Puas mencari ikhtiar.Maka pada suatu hari isteri Awng mengajak Awang pergi ke sungai.Di sana dengan nada terkejut isteri Awang menjeri menyatakan yang bekas pulutnya terjatuh dalam sungai.Si Awang ini yang terkenal dengan lurus bendulnya terus terjun ke dalam sungai mencari bekas pulut isterinya,namun tidak dijumpai.Berhari-hari Awang menangis...melihat keadaan itu isteri juga risau dan memujuk.Awang jangan bimbanglah!! yang hilang itu biarlah hilang nanti kita pinjam dengan kakak.

Maka diputuskan isteri yang dia akan pinjam bekas pulut itu setiap khamis dan isnin.Bermula pada hari tersebut Awang sentiasa senyum bila isterinya pulang dari rumah kakaknya pada hari-hari isnin dan khamis....Tamat cerita.

Moral dari cerita ini ialah bahawa kerukunan rumah tangga itu bermula sebaik sahaja kita mendirikannya.Janganlah nafsu itu mengatasi segala-galanya.Dan method atau cara merukunkan itu perlu kepada kebijaksanaan kedua-dua belah pihak samada isteri atau pun suami...sama-samalah kita berfikir dan selamat malam.



Share/Bookmark

0 comments: