7:54 PM

Selamat pulang anak-anak ku...

gambar pelajar malaysia klia sepang


q7hez.jpg

Credit to ShamsulQamar


Alhamdulillah proses evakuasi rakyat Malaysia daripada Mesir ke Jeddah Arab Saudi dan seterusnya ke Malaysia sedang berjalan dan dijangka selesai dalam masa tidak berapa lama lagi.

Oleh kerana proses ini juga melibatkan anggota keluarga dan juga rakan-rakan yang terdekat maka perjalanan proses ini diikuti dengan lebih rapat dan berterusan.Tahniah dan selamat pulang kepada yang telah sampai ke Tanah Air dan dengan doa diharapkan kepada yang masih belum tiba supaya bersabar dan mudah-mudahan kesabaran anda itu akan disirami dengan kesenangan nanti.

Nampaknya daripada pengalaman yang dilalui oleh mereka yang terlibat adalah sesuatu yang "berharga" dan banyak mengajar tentang suasana kehidupan.Ada yang memuji-muji dan ada yang mengeji-geji.Kepada kita yang tidak mengalami mungkin hanya sekadar ungkapan sabar yang dapat kita ucapkan,tetapi bagi yang mengalami Allah sahaja yang tahu apa yang tersorot dalam sudut hati masing-masing.

Kepada ibu bapa dan ahli keluarga masing-masing mempunyai persepsi sendiri.Sedih,gembira dan pelbagai rasa datang di saat "menunggu" samada berita ataupun ketibaan batang tubuh yang ditunggu itu sendiri.Daripada pengalaman menceritakan semua itu.Ada yang membuat panggilan jam 3.00 pagi minta tolong carikan anaknya,yang sudah seminggu tidak dapat dihubungi,ada yang telefon menangis-nangis macamana nak hubungi anak yang kini berada di Jedaah dan sebagainya lagi sketsa yang menceritakan suka dan duka dalam proses evakuasi ini berjalan.Walau pun berada di Malaysia,tetapi kerana melihatkan dan memahami perasaan kawan-kawan,terpaksa juga "berhabis" bil telefon untuk menyelesaikan tuntutan kawan-kawan.Alhamdulilah setakat ini dipermudahkan Allah.

Sebagai muhasabah,rupanya inilah gambaran "kecil' apabila kita berhadapan dengan sedikit "kesusahan".Boleh tak kita bayangkan apa yang akan berlaku dalam situasi sebenar pada hari yang Allah sebutkan apabila berlakunya "huru hara" dan pada hari tersebut Allah nyatakan tidak akan berguna lagi harta dan anak pinak!!! Allahuakbar!!bayangkan saudara...!! oleh itu carilah ganjaran sebaik mungkin hasil daripada peristiwa sebegini dengan kita banyak bersabar dan berserah kepada Allah.Berjiwa besarlah dengan kita melupakan sedikit sebanyak "kecacatan" yang berlaku dan hindarilah diri daripada mengungkit-ungkit kebaikan yang dilakukan.Semoga mendapat taufik dan hidayah...





Share/Bookmark

2 comments:

Pengasas said...

Salam waKaji,
Sayang anak ooooo ...

Afzainizam said...

,=====,o00o Ponn..Ponn.Ponn..
//__l_l_,\____\,__
l_---\_l__l---[]lllllll[]
_(o)_)__(o)_)--o-)_)___
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Salam Persahabatan kami datang ziarah blog anda
http://firestartingautomobil.blogspot.com/
http://bukandoktorveterinar.blogspot.com
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Alhamdulillah selamat sampai mereka semua ni...

Berdoalah kepada Ku, nescaya akan Ku perkenankan bagimu, sesungguhnya orang-orang yang menyombongkan diri dari menyembah Ku akan masuk neraka jahannam dalam keadaan hina dina!