6:10 PM

Pengundi Pengkalan Kubur, jangan biar BN tipu Kelantan : Subky Latif

Pengundi Pengkalan Kubur, jangan biar BN tipu Kelantan

SUBKY LATIF | .
SEKALIAN pengundi PRK Pengkalan Kubur jangan biarkan kerajaan datang untuk menipu Kelantan dan rakyatnya tentang hak mereka atas royalti minyak yang kerajaan pusat sudah kaut selama ini.
  
Jentera PRK BN yang diketuai oleh Timbalan Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yasin akan turun untuk memberi dalih mengapa Kelantan tidak boleh diberi royalti yang ditunduk sekarang sekalipun ia bersetuju untuk memberi wang ihsan daripada minyak itu melalui jabatan pentadbirannya di Kelantan.
   
Dalihnya ialah telaga minyak terletak di luar perairan negeri itu sedang telaga yang royaltinya diberi kepada Terengganu lebih jauh dari pantai Terengganu dibanding dengan pantai Kelantan.
   
Tidak berbangkit apakah telaga itu lebih atau lebih dekat dari yang di Terengganu tetapi telaga yang  Terengganu pernah nikmat royaltinya dulu adalah di luar kawasan tiga batu nautika dari perairan Terengganu. Jika Terengganu boleh mengapa rakyat Kelantan tidak boleh?
  
PRK Pengkalan Kubur adalah kesempatan terbaik bagi rakyat Kelantan menyatakan bantahan kepada kerajaan pusat tentang penafiannya terhadap hak rakyat dan kerajaan Kelantan.
  
Undi rakyat di PRK Pengkalan Kubur itu adalah bagi memastikan royalti atas minyak mesti diberi kepada rakyat melalui kerajaan pilihan rakyat dan ia mesti masuk ke dalam dana kerajaan negeri, tidak diberi melalui mana-mana pihak lain.
   
Penolakan pengundi terhadap calon BN nanti bererti tanda tidak setuju rakyat tentang sikap kerajaan pusat dalam isu royalti minyak. Ia akan jadi tekanan kepada kerajaan pusat supaya segera menunaikan tuntutan rakyat dan kerajaan negeri.
  
Tetapi pengundi nanti sebaliknya mengundi BN, bererti jangan haraplah kerajaan BN akan menunaikan hak orang Kelantan itu.
   
Maka pengundi Pengkalan Kubur mesti jangan benarkan kerajaan BN membolot hak mereka setelah sekian lama hak itu dibolot.
  
Hak Kelantan itu telah digelapkan sejak dari mula minyak di telaga itu dihasilkan. Orang ramai tidak diberitahu hinggalah Exco Husam Musa ketika pentadbiran Menteri Besar TG Nik Abdul Aziz membongkarnya.
   
Sejak tuntutan itu dibuat kerajaan pusat terus berkeras mengatakan Kelantan tidak berhak atas dalih yang TPM ulang lagi justeru ia di luar kawasan tiga batu nautika dari pantai Kelantan dan ia tidak pernah berjaya menerangkan tentang pemberian kepada Terengganu yang dikatakan lebih jauh.
  
Pengundi Pengkalan Kubur hendak tahu dan Muhyidin dan kru kempennya mengapa Royalti pernah diberi kepada Terengganu sedang telaganya juga di luar tiga batu nautika. Muhyiddin jangan datang dengan jarak telaga itu dengan Kelantan saja dan ia mesti terang jarak telaganya dengan Terengganu.
  
Setelah PM Najib tidak dapat menjawab hujah Geografi itu ia kononnya bermurah hati memberi wang ihsan kepada Kelantan yang dikatakannya tidak berhak. Apa alasan pihak yanag dikatakan tidak berhak itu diberi wang ihsan?
   
Adakah kerana kerajaan dan rakyat Kelantan menuntut haknya? Atas sebab murah hati konon mengapa ia tidak diberi kepada Pahang dan Johor?
   
Semua orang mahu tahu hujah murah hati itu?
  
Tetapi orang Kelantan tetap tidak termakan dengan wang ihsan, kerana hak mereka tidak boleh dibeli dengan wang ihsan. Biarlah BN belenggu Umno Terengganu, rakyat Kelantan bukan seperti Umno Terengganu yang boleh dicucuk hidung.
   
Undi untuk PAS adalah Yes untuk royalti dan undi kepada BN adalah ‘no royalty.’ – HARAKAHDAILY 20/9/2014

Share/Bookmark

0 comments: