5:20 PM

Saya amat terharu!!!..

Umur sudah lebih separuh abad,banyak pengalaman dan peristiwa yang dilalui,banyak juga watak dan wajah manusia yang dilihat,ada yang baik ada yang buruk dan ada yang teramat buruk,namun itu hanya merupakan sekadar peristiwa yang datang dan berlalu tanpa ada sesuatu yang mengujakan.

Tetapi peristiwa kali ini begitu mengujakan saya,tidak pernah berlaku sebelum ini,apabila seorang Sultan negeri bercakap tentang pahala untuk rakyatnya maka itu amat mengujakan.Saya begitu terharu dengan ungkapan Tuanku itu.Berkali-kali saya membaca berita itu,sahih baginda mengimpikan rakyatnya mendapat pahala dalam kehidupan ini.

Antara titah Baginda:
" Perkara pertama yang terlintas di dalam fikiran sebaik sahaja menaiki takhta Kesultanan Kelantan: Perkara pertama ialah untuk memilih nama rasmi yang akan dipakai selaku Sultan iaitu Sultan Muhammad V dan perkara kedua ialah untuk menukar seruan “Daulat Tuanku” yang lazim digunakan sebelum ini kepada seruan “Allahu Akhbar”. Pada pandangan saya, inilah yang paling sesuai kerana secara tidak langsung siapa yang melafazkannya akan memperolehi pahala. itulah yang terbaik untuk rakyat saya."

Tahniah rakyat Kelantan!!!

Wawancara penuh di sini

Share/Bookmark

1 comments:

Anonymous said...

Assalamualaikum Wak Aji,

Sesuatu yang baru dan memeranjatkan. Semoga ada lagi sultan2 lain mengambil tindakan yang sama. Mudah2an.