5:27 PM

Siapa dia "Kalki Avatar"

"Kalki Avatar" bererti Pembimbing Agung.Manusia yang disebut sebagai Kalki Avatar ini ada disebut d idalam kitab suci Hindu.Mengikut analisa daripada Prof. Pandit Vedaprakash Upadhal seorang ilmuan yang berugama Hindu dari Universiti Alahabad, bahawa Kalki Avatar ini yang sebenarnya adalah Nabi Muhammad saw.Mari bersama kita mengikuti pendapatnya di sini







Share/Bookmark

Read more...

6:09 AM

Ekspo Cheng Ho: Publisiti yang di lupakan oleh media ...



Share/Bookmark

Read more...

3:24 AM

"Baso Menantang"

Untuk yang gemar dan masih merokok hentikanlah...kalau tidak anda sebenarnya bagaikan B******G....tidak kenal erti halal dan haram....


Share/Bookmark Read more...

4:25 PM

Mee segera yang selalu kita makan tu...


1.
Ada Apa Haaaa?
136 bahan penambah kebanyakannya bahan kimia dibenarkan ditambah di dalam mi segera oleh Codex, piawaian makanan WHO/FAO. Gambar di atas menunjukkan bahan ramuan itu.

Daripada 136 bahan penambah itu, 24 daripadanya adalah garam natrium, di samping garam makan juga turut ditambah. Disebabkan itulah kenapa mi segera mengandungi natrium yang tinggi. Satu paket mi segera sahaja boleh mengandungi kira-kira maksimum pengambilan harian yang dibenarkan 2,400 mg natrium.

Di samping banyak bahan penambah dan paras natrium yang tinggi, mi segera juga mengandungi jumlah lemak yang tinggi. Kebanyakan mi segera digoreng dalam proses pembuatannya. Menurut Majlis Pengguna Hong Kong (HKCC) dan Pusat Keselamatan Makanan (CFS), sampel 3 cawan mi segera didapati mengandungi lebih daripada 30g daripada jumlah lemak bagi setiap pakej, yang merupakan lebih daripada 50% daripada had pengambilan harian bagi jumlah lemak untuk diet 2,000-kcal.



2.
10 Ramuan Melampau Dalam Mi Segera

Adakah mi segera makanan sebenar atau makanan palsu? Apakah bahan penambah ini sebenarnya dan sejauh manakah ia selamat? Berikut beberapa ramuan yang mungkin anda mengambilnya bersama dengan mi segera anda.

Kalsium Sulfat: Kapur Paris.

Asid Tartarik: Bahan kimia yang digunakan dalam julap dan untuk memutihkan cermin. Lebih beracun berbanding 100% alkohol tulen.

Kalsium Oksida: Digunakan rawatan sisa buangan dan dalam racun serangga.

Tertiary Butylhydroxyquinone (TBHQ): Produk berasaskan petroleum; satu bentuk butane (cecair dalam pemetik api).

BHT: Risiko karsinogen dan kesan berbahaya kepada ginjal.

Propyl Gallate: Satu xenoestrogen (sebatian seperti hormon). Boleh memberikan kesan sampingan kepada pembiakan, perkembangan janin yang sihat dan menghalang pengeluaran sperma

Pentasodium triphosphate: Bahan pencuci paling berkuasa (sering digunakan dalam bahan cuci), bahan samak untuk kulit; juga digunakan dalam pengeluaran kertas, penapisan petroleum, aplikasi lombong dan rawatan air.

Propylene Glycol: Pelarut sintetik yang dianggap racun neurologi. Digunakan untuk pembuatan bahan pendingin, antibeku automotif, cecair yang berfungsi dalam tekanan hidraulik dan sebagainya. Jumlah berlebihan yang diambil boleh membawa kepada kerosakan buah pinggang.

Polydimethylsiloxane: Digunakan dalam kanta sentuh, syampu (untuk menjadikan rambut berkilat dan licin), minyak pelincir dan jubin tahan panas.

Pewarna tiruan (contohnya: Sunset Yellow FCF dan Tartrazine): Menyumbang kepada hiperaktiviti dalam kalangan kanak-kanak; mungkin turut menyumbang kepada gangguan visual dan pembelajaran, kerosakan saraf; mungkin menjadi penyebab kanser.

sumber dari Azizi Abdullah blogspot

Share/Bookmark Read more...

11:42 PM

Jangan Lupa Esok ....Bersama berdoa untuk kejayaan

Peperiksaan SPM dan STPM akan bermula sesi peperiksaannya mulai esok (23/11/2010), dan kepada semua pelajar-pelajar yang mendudukinya selamat menempuh peperiksaan.Bersama memohon kepada Allah semoga dipermudahkan kefahaman dan diperkuatkan ingatan dalam menjawab setiap soalan yang diberikan.Selamat semuanya InsyaAllah








Share/Bookmark

Read more...

9:04 PM

Betul ke berkorban ni??....

Alhamdulillah,Eidul-Adha tahun 1431 telah sempat kita rayakan dengan melakukan amalan yang disuruh serta pohon Allah menerima segala apa yang telah kita lakukan itu sebagai ibadah yang diterima dan mendapat pahala serta ganjaran di dunia ini mahu pun di akhirat kelak.

Sebenarnya banyak pengajaran yang dapat kita kutip daripada ibadah yang kita lakukan dalam sambutan eidul adha ini.Selain daripada solat sunatnya apa yang menjadi lumrah dan tumpuan ialah ibadah korban itu sendiri.Sebagai mengikut pengorbanan nabi Ibrahim a.s yang mematuhi perintah Allah untuk menyembelih anaknya nabi Ismail a.s,maka kita hari ini turut sama berkorban dengan menyembelih binatang ternakan sebagai mengikuti sunnah tersebut.

Cuma persoalan timbul,apakah kita sebenarnya "berkorban" dalam erti kata sebenarnya atau cuma hanya mengikutnya hanya sebagai adat dan bukannya ibadah sebagaimana yang dituntut.

Kalaulah kita katakan apa yang kita lakukan itu ibadah, kenapa dalam melakukan "pengorbanan" kita itu kita masih mementingkan ganjaran serta keuntungan diri sendiri darpada mendapat ganjaran daripada kurniaan Allah?,contohnya dalam pembahagian daging korban itu kenapa tidak berlaku?diperhatikan banyak daripada kita selesai sahaja sembelihan masing-masing mengambil bahagaian dan menyimpan untuk makan sendiri malah ada cerita yang daging simpanan itu bertahan sampai setahun...

Para petugas sembelihan pula asik melakukan "curi-mencuri" tanpa mendapat keizinan tuan-tuanpunya binatang korban tadi.Kalau begini dimana duduknya kita dalam sambutan hari yang kita katakan hari untuk beribadah ini?.

Kepada para ustaz dan dai',pohonlah untuk mendidik tentang peri pentingnya akhlak yang baik dalam kehidupan.Jangan kita hanya menyeru dan mengesahkan kepada mereka tentang "kebaikan" tetapi cuma sebagai "cerita" untuk didengari sahaja tapi kita lupa untuk menyeru anggota masyarakat kita supaya diamalkan dalam kehidupan seharian agar ianya menjadi satu daripada gaya hidup seharian kita dan juga mereka.

Tiada gunanya pengorbanan kalau hanya sekadar sebutan tetapi tidak menjadi amalan.





Share/Bookmark

Read more...

10:48 PM

Melihat ini rinduku semakin menjadi-jadi

Doaku semoga diperkenankan untuk berkunjung lagi.....




Arafah Hujan Tangis dan Keharuan Saat Wukuf
Share/Bookmark

Read more...

6:24 PM

Jangan Bersedih Kawan!!!..





قَدْ نَعْلَمُ إِنَّهُ لَيَحْزُنُكَ الَّذِي يَقُولُونَ فَإِنَّهُمْ لاَ يُكَذِّبُونَكَ وَلَكِنَّ الظَّالِمِينَ بِآيَاتِ اللّهِ يَجْحَدُونَ

maksudnya:

Sesungguhnya kami mengetahui bahawasanya apa yang mereka katakan itu menyedihkan hatimu, (janganlah kamu bersedih hati), Karena mereka Sebenarnya bukan mendustakan kamu, akan tetapi orang-orang yang zalim itu mengingkari ayat-ayat Allah


Ayat 33 dari surah al-An'am
Share/Bookmark Read more...

11:32 PM

Hati-hati tuan!!! nanti.....

https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEhwesEYy-TE8kXbIBhaM8NXVi_bSLIp4S07z8CpjQ3ImNBiv-68zWUwV-ydkLWkqX8aa1fM0rDXX4FMHP4VDI23Dp4ISqS6AaX-8PQ3ipU4E5AZPmHR3YNmy26b6400okheyvXd2iQVN7x3/s1600/gajah_berkubang.jpg

Kalau anda selalu berulang alik ke Kelantan samada menggunakan lebuhraya timur-barat atau pun lebuhraya Gua Musang ,anda kena hati-hati.Walaupun jarang-jarang terjadi tetapi sejarah telah membuktikanya.Lihat di sini






Share/Bookmark Read more...

11:38 PM

Hai orang Kedah..tak kan sampai begitu kot..

Banjir punya hal,semua nak percuma.Tak kanlah sampai begitu sekali...klik sini





Share/Bookmark

Read more...

5:12 PM

Menang, tetapi macam orang kalah..

Menang atau kalah memang adat pertandingan,jarang ada yang seri.Kalau dalam pertandingan bola kalau seri maka diusahakan juga supaya ada yang menang samada dengan sepakan penalti atau sebagainya.

Kebiasaanya dalam sesuatu pertandingan orang yang kalah selalunya "bising" memberi pelbagai alasan tentang "kekalahanya".Menguar-uarkan tentang "kegagahanya".Jarang kita lihat orang menang mendabik dada ianya gagah dan kuat.Tetapi hari ini kita lihat wujud gejala orang sebagaimana kata pepatah ibarat "menang sorak tetapi kampung tergadai".Apa tidaknya berhari-hari bercakap dan mendabik dada dia menang,sedangkan realitinya dia sendiri tahu "kemenanganya"adalah ibarat pepatah tadi.Selalunya orang kalau menangnya itu secara "asli" dia tidak akan bising-bisingan,malah akan diam dan membisu kerana dia tahu dia kuat.

Apalah maknanya menang dalam pertandingan kalau perlawanan dibuat secara tidak adil?.Sebelah pihak guna tombak dan parang tiba-tiba sebelah pihak lagi guna senapang,meriam dan kereta kebal.Bila berlawan, kalahnya pasukan bertombak dan berparang kerana kita guna senapang dan kereta kebal,bangga ke menang macam tu?..
Mat Jusoh yang duduk dekat Tampoi pun ketawa terbahak-bahak bila ditanya perkara ini.







Share/Bookmark

Read more...

11:11 PM

Satu dibahagi dua

Ruang yang kosong sebelum solat zohor dimunafaatkan berborak dengan orang motivasi (baca:kanselor).Antara yang diungkapkan betapa lemahnya kita kerana sering mencampuradukkan sesutu perkara dalam kehidupan kita ini.Betapa ramai di antara kita yang membawa balik masalah pejabat ke rumah.Kalau baik maka mood yang baiklah di rumah namun apa yang teruknya apabila adanya masalah di pejabat maka mood itu dibawa balik dan yang jadi mangsa adalah orang-orang di rumah.Dan banyak lagilah yang diutarakan...Saya nak merujuk kepada pemisahan perasaan itu tuan..

Lojiknya "pemisahan" itu memang ada,tetapi sebagai manusia secara insafnya berapa ramai yang berjaya memisahkan keadaan itu.Kita bukan barangan biasa seumpama buah-buahan dalam kotak yang boleh dibahagi-bahagikan,namun kita adalah sejenis makhluk yang mempunyai hati dan perasaan dan "pemisahan"perasaan dalam sekelip mata adalah sesuatu yang agak menyulitkan.

Para Kanselor sering berteori begitu,sebab rujukannya menyatakan begitu.Apakah secara realtinya begitu?.Maaf tuan saya tidak seberpendapat dengan tuan dalam hal ini.Ingat!! apabila anda merasakan sesuatu rasa hati,rasa berani,rasa takut,rasa susah dan rasa tenteram itu,darimana datangnya perasaan itu?.Pada saya teori anda itu salah,sebabnya rasa dan perasaan itu adalah bukan kita dapat beli di kedai atau supermarket atau mana-mana tempat, namun ianya datang sendiri dalam bentuk "anugerah".siapa yang menganugerahkanya?sepatutnya di situ kita memulakanya,bukannya sebagaimana yang anda sebut teori itu teori ini menyatakan begitu dan begini.Saya percaya orang yang buat teori itu pun dan mungkin juga anda jika berhadapan dengan mood-mood yang sebegitu juga akan berada dalam situasi yang sama malah mungkin lebih teruk(?).

Berteori dan bermotivasi adalah baik,tetapi kalau sandaran motivasi atau kaunseling anda itu sebagaimana yang anda ungkapkan tadi,nasihat saya hentikanlah,sebenarnya anda perlu memotivasikan diri anda dahulu sebelum anda memotivasikan orang lain.Antara motivasi yang paling baik ialah mengakui kebesaran dan keagungan Allah dan mengingati diri kita ini sebagai makhluk yang lemah dan sudah pasti satu hati kita akan mati.maaf Pak Kauselor....



Share/Bookmark

Read more...