8:51 PM

Anda Tidak Sihat!!...nah ini ubatnya




Jangan dengar sahaja tapi kena faham dan amati apa kata "TUAN" kita ini perkatakan dan jika kita munafaatkan semua itu nescaya kita akan hilang semua penyakit zahir mahupun bathin...ayuh bertadabburlah..insyaAllah selamat semuanya




Share/Bookmark

Read more...

6:17 PM

JEMPUTAN MAJLIS I'DULFITRI ALUMNI KOLEJ ISLAM

Asalamualaikum.


Dengan hormatnya YB/YBhg Dato'/Datin,Sdr/Sdri dijemput ke Majlis I'dulfitri Alumni Kolej Islam (KIM/KIK/KISAS) pada 26 sept 2010(ahad) bertempat di Institut Latihan Islam (ILIM) Bangi,Jam 11.00 Pagi - 3.00 Ptg.

Sukacita dapat memaklumkan kepada rakan-rakan lain dan maklumkan kehadiran sdr/sdri kepada
- En Sharani-0133579090
- En Walid -0122259281
- Cik Bahiyah-0193676605
- Pn Rosmawati-0193160847
-Hj Jaafar Jusoh -0193160847.

Untuk peta arah rujuk di sini

Share/Bookmark Read more...

4:25 PM

Manusia selalunya kalah dengan syaitan jenis ini

Syaitan adalah makhluk yang derhaka kepada Allah.Kerana godaannya maka Adam dikeluarkan dari syurga Allah dan tinggal di bumi ini.Syaitan sebagai penggoda memohon kepada Allah untuk berterusan menggoda manusia sehingga kiamat dan diperkenankan.


Kita sebagai manusia yang menjadi sasaran penggoda ini,sejauh mana menyedari bahawa syaitan itu akan datang dan menggoda kita dalam pelbagai bentuk dan keadaan.

Rasanya bagi sesetengah daripada kita mungkin akan berjaya menghadapai godaan yang datang terus daripada bisikan syaitan itu sendiri tetapi mungkin akan tewas jika ianya datang dengan pihak ketiga.Sudah tentu pihak ketiga itu adalah daripada kalangan kita sendiri iaitu manusia juga.

Cuba kita renung,sepanjang hidup kita ini,contohnya dalam hal solat.Pernah atau tidak kita melambatkanya atau kita terus meninggalkanya sehingga terluput waktu.Mungkin ada di antara kita pernah begitu,kenapa sebabnya,kalau hanya kerana bisikan perasaan yang sudah tentu itu bisikan syaitan mungkin kita akan berjaya melawanya dengan kita terus bersolat walaupun dalam keadan liat.itu bermakna kita berjaya melawan penggoda ini.Bagaimana pula kalau yang datang itu dalam bentuk manusia yang kita terpaksa akur dengan melayan atau sebagainya sehinggakan kita terpaksa "melupakan" solat itu,contohnya bos kita,atau mereka yang berkedudukan atau sebagainya yang menyebabkan kita malu alah dengan orang itu?.dalam hal ini ramai di antara kita yang tewas.

Sebenarnya dalam hidup ini kita akan berjaya meghadapi syaitan yang sebenardengan syarat kita sentiasa mendampingi agama,tetapi kebanyakkan daripada kita akan tewas dengan syaitan yang datang dalam bentuk proksi,proksi itu termasuklah saudara mara kita ,pembesar negeri atau negara,ketua pejabat kita atau sebagainya.Yang kalah ini bukan sahaja yang agak kurang agamanya malah yang dikatakan alim juga akan kalah.Lagi alim kita maka lebih ramai proksi-proksi syaitan yang akan kita dampingi.Sebab itulah kita lihat sekarang ini ramai mereka yang alim tidak begitu kedengaran suaranya jika ada isu-isu yang berkait dengan "kepentingan" diri malah kalau ianya melibatkan tiada kepentingan maka berhari-hari dan bertalu-talu ianya dimainkan.Ini sebenarnya kita sudah tergoda dengan mainan syaitan ini.Walaupun pahit bunyinya tetapi hakikatnya begitulah.

Sebagai kesimpulanya,marilah bersama kita mencari redha Allah dengan kita melepaskan diri kita daripada godaan syaitan,lebih-lebih lagi yang datang dalam bentuk proksi itu.Ingalah masa di dunia ini sangat singkat tempohnya berbanding dengan masa di alam akhirat sebagaimana dinyatakan bahawa satu hari di akhirat bersamaan seribu tahun di dunia.Ya Allah ampuni dan berikanlah petunjuk serta kekuatan kepada hamba-hambaMu yang lemah ini....amin

Share/Bookmark Read more...

5:49 PM

Sila ambil Perhatian!!!!

Beberapa portal berita di Malaysia termasuk The Malaysian Insider dan Malaysia Kini dipenuhi amaran malware - perisian yang boleh merosakkan komputer daripada pengendali web pencarian gergasi, Google.

Malware itu dikatakan berasal dari 'Innity' sebuah syarikat jaringan pengiklanan online. Google kini menghalang pengguna dari memasuki lebih 600 laman web setelah Innity mula menyiarkan iklan yang menghubungkan kepada laman web yang dicemari malware berbahaya.

Hari ini saja, beberapa laman seperti The Star, The Malaysian Insider, Malaysia Kini, Berita Harian dan My Sinchew turut terjejas.

Malah banyak blog pro kerajaan seperti Pisau.net, Minda Intelek Melayu dan juga blog Bumiyang.blogspot tak dapat dibuka. Begitu juga blog pemimpin terkenal seperti CheDet.cc.

Mengikut laporan 'Google Safe Browsing', Innity telah menjadi hos untuk perisian berbahaya yang disebarkan ke laman web yang menyiarkan iklannya.

Pemilik laman web yang terlibat dinasihatkan membuang semua kod dan iklan dari Innity sehingga ia menyelesaikan masalah ini. Untuk langkah keselamatan, buang semua link iklan atau blog dan portal yang mempunyai jangkitan Malware ini untuk sementara waktu.

Innity dalam laman webnya mendakwa jaringan pengiklanannya melayan lebih 2.1 billion iklan dan mempunyai lebih 29 juta pengguna sebulan termasuk 250 laman web terkenal di Malaysia, Singapura, dan negara Asia Tenggara yang lain.

Google telah mengesan ancaman itu pada 19 September dan ia meliputi pelayar internet terkenal termasuk milikan Google sendiri iaitu Chrome, Mozilla Firefox, Internet Explorer dan Safari yang digunakan pengguna Apple.

Malware merupakan perisian yang direka bentuk untuk memasuki ke dalam sistem komputer dan menyebabkan resiko kerosakan komputer tanpa disedari oleh pengguna.

Nama Malware wujud daripada gabungan ‘malicious’ yang membawa maksud niat jahat dan ‘software’ pula bermaksud perisian. Perisian ini dicipta oleh individu yang mempunyai kepakaran berkenaan kod program pelbagai perisian. Tujuan golongan ini ialah untuk mengganggu, mengancam dan menimbulkan masalah kepada pengguna komputer.

Pada masa ini Malware diwujudkan untuk tujuan mengaut keuntungan. Bukan saja untuk mengganggu sistem komputer tetapi ia juga digunakan untuk mencuri data, identiti, wang serta maklumat pengguna, semata-mata bagi mengaut keuntungan yang berlipat ganda oleh penjenayah siber.

Serangan malware termasuklah terhadap kebanyakan blog yang ada diantaranya terus tidak dapat diakses kecuali mereka yang mengambil risiko mengabaikan arahan daripada melayari blog-blog berkenaan. Beberapa template tertentu dikesani mudah untuk berkompromi dengan malware ini.

Bagi yang telah terkena jangkitan malware ini pastikan anda membersihkan "cookies" daripada browser-browser anda.

Pastikan portal dan blog anda TIDAK memasang iklan daripada Innity dan manggaonline. Bagi iklan pop-up dari widgeo.net yang mengganggu pelayaran blog, buang widget yang memaparkan data pengunjung. Sekalipun cantik dan maklumatnya bermakna, tetapi iklan popup yang diterbitkan terlalu menganggu sehinggakan pengunjung boleh menjadi bosan kerananya.

Semua malware akan menyebabkan sistem komputer bertambah lambat seperti penyambungan Internet dan juga masa untuk sistem ‘boot’ menjalankan operasinya.

p/s: bagi webmaster blog, anda dinasihatkan supaya bertindak segera mengatasi perkara ini supaya mengelakkan blog atau portal di blacklist selamanya oleh Google. Bagi pelayar internet, elakkan dari memasuki laman yang ada amaran tersebut kerana ia akan merosakkan PC/Laptop anda dalam jangka masa panjang!

Sumber:
http://mediapermatangpauh.blogspot.com/


Cara lain lagi nak elak malware tersebut baca sini

Share/Bookmark Read more...

6:07 PM

PTPTN : Hutang kena bayar..!!!

Hutang wajib kena bayar.Bagi orang islam kalaulah ditakdirkan mati dan hutang tidak dijelaskan maka peluang untuk mendapatkan syurga adalah terhalang.Itu kaedah umumnya.bagi yang berhutang dengan PTPTN juga begitulah sifirnya.Kalau sudah berhutang denganya maka peminjam kena bayarlah.


Sebagai pemerhati,mendapati rata-rata peminjam PTPTN ini sebenarnya bukan semuanya terdiri daripada mereka yang dikategori sebagai liat membayar,ramai di kalangan mereka cuba dan berusaha untuk membayarnya namun begitu di sana ada sebab-sebab lain yang menjadikan mereka agak sulit untuk menjelaskan pinjaman mereka.

Semasa pengajian mereka bertungkus lumus dengan pembelajaran.Selesai belajar mereka sekali lagi menghadapi cabaran untuk mencari pendapatan.Alam pengajian tidak sama cabarannya dengan alam penghidupan sebenar.

Untuk membayar mesti ada sumber kewangan.Untuk mendapatkan sumber kewangan mesti ada pekerjaan.Berbeza semasa belajar kalau tiada duit minta saja denga keluarga,tetapi peluang itu tidak lagi datang setelah habis sahaja belajar.Hidup mesti diteruskan,maka pekerjaan hendaklah dicari.

Dewasa ini kerja yang bersesuaian dengan kelulusan agak sukar untuk diperolehi,tambahan lagi kerja di sektor awam.Kerja di sektor swasta pun juga sukar dan kalaupun ada rata-rata bergaji di bawah paras kemiskinan.Hendak kerja sendiri memerlukan modal,mana nak cari modal sedangkan hidup seharian pun atas belas ehsan.Inilah dilema sebenar mereka yang berhutang ini.Bukan tidak hendak bayar tapi kemampuanya agak terhad.

Peluang kerja disektor awam bukan tidak ada,tetapi sekarang ini agak terhad disebabkan beberapa polisi yang tidak membantu ke arah memberi peluang kepada golongan muda ini untuk hidup berdikari.Kalau dulu bila sahaja sampai umur 55 maka pencenlah penjawat itu maka akan ada generasi baru yang akan mengganti,tetapi sekarang dah di tambah kepada 58,kini nampaknya tengah perjuangkan lagi untuk capai umur 60 pula.Kenapa begitu!!,cuba bayangkan apa sebenarnya sumbangan yang boleh dibuat oleh orang yang sudah lanjut umur?,terima sahajalah hakikat bahawa kalau umur sudah melewati 50an kita sebenarnya sudah lemah,yang merasa gagah dan kuat itu cuma nafsu sahaja,tidak lebih daripada itu.

Marilah bersama membantu anak-anak kita yang kita bela dan pelihara daripada kecil ini untuk berdikari.Masakan dari kecil kita bantu dia namun selepas sahaja mereka dewasa dan berkeluarga kita masih lagi membela mereka.Berilah peluang mereka untuk berdikari,cukuplah apa yang kita ada ini,dan hidup ini pun bukannya berkekalan sebagaimana kehendak nafsu kita.

Kepada kerajaan juga seharusnya berperanan untuk membantu PTPTN ini.Bantulah mereka dengan memperbanyakkan peluang-peluang pekerjaan,dan realisasikanlah konsep gaji minima di sektor swasta ,agar anak-anak ini tidak lagi hidup dalam paras kemiskinan,kita yakin mereka ini tidak lagi akan memburu pekerjaan di sektor awam jika sekiranya peluang mendapatkan sumber di luar itu terbuka.Mereka ini semua adalah terpelajar dan berilmu,kita yakin mereka sebenarnya bukanlah bebal dan degil jika kehidupan mereka tidak sulit dan susah.Sesungguhnya kesulitan dan kesusahan yang menimpa mereka sahajalah yang menjadikan mereka bersikap demikian.Oleh itu cuba kita tanya diri sendiri di mana peranan kita sebagai pemerintah,pemimpin dan ahli masyarakat untuk membantu menyelesaikan kemelut ini? atau kepentingan diri mengatasi segala-galanya?!!..berfikirlah dan berubahlah ..






Share/Bookmark Read more...

5:23 PM

puisi untuk kawan...

Biarkanlah kawan

kan kita ada pegangan
orang itu bukannya ada kekuatan
hanya ada perasan

perasan bukan kekuatan
cuma angkara syaitan
sampai masa dia ketewasan
nanti akhirnya tiada yang akan melayan

biarkanlah kawan
dia dengan angan-angan
kan kita ada pegangan
sebenarnya dia sedang dalam kerisauan
masakan tidak sentiasa dalam ketersasulan

biarkanlah dia begitu berterusan
tanpa bertolongan Tuhan
dia sentiasa di dampingi syaitan
itu sebab dia bertindak keterlaluan

semua orang dipersetan
dalam kelembutan
tanpa ada perasaan
hanya keputusan
tanpa ada alasan

biarkanlah kawan
kini tiada siapa yang berkekalan
langit tidak ditongkat berterusan
satu hari kita akan pulang dipanggil Tuhan

usah dibangga dengan kekuasaan
kerana itu hanya ujian
kalau baik ada ganjaran
kalau jahat pun ada ganjaran
carilah yang ada keuntungan
jangan cari yang merugikan

ingatlah kawan
kita hidup tidak berkekalan
oleh itu carilah kebaikan
semoga hidup dalam keberkatan...







Share/Bookmark Read more...

7:35 AM

Daulat Tuanku



DAULAT TUANKU
ALLAHUAKBAR!!!!

Share/Bookmark Read more...

7:34 PM

Rupanya ramai yang pura-pura...

Syawal menjelang dan meninggalkan ramadhan yang berkat itu.Sekolah ramadhan banyak mengajar manusia tentang apa itu takwa.Namun apabila ianya berlalu semangat sekolah tersebut pun berlalu sama dengan peredaran masa dan bulan-bulan seterusnya.Dalam ramadhan penuh dengan ikrar dan semangat tetapi menjadi lusuh selusuh-lusuhnya selepas daripada itu.


Membunuh, menipu, mencuri, merompak,malah apa sahaja berlaku berterusan.Cuba perhatikan kenapa ini semua terjadi?.Puluhan ribu masjid dan surau kita bina,ratusan sekolah agama kita wujudkan,ribuan kuliah dan tazkirah kita jadual dan kita adakan namun hasilnya masih kabur dan peristiwa-peristiwa tragis masih berterusan berlaku.Kenapa?,sedangkan puluhan ribu anggota keselamatan yang kita telah adakan dan memakan belanja jutaan malah ribuan juta pun,tetapi semakin kita berusaha didapati semakin menjadi-jadi nampaknya gejala-gejala itu.

Sebenarnya secara insaf kita hendaklah mengakui hakikat bahawa itu semua adalah "penyakit" atau "ganjaran"yang di"bayar"oleh Allah kepada kita semua hasil daripada kepura-puraan kita terhadap "janji"kepadaNya.Kita berikrar bahawa Allah itu satu dan tiada sekutu bagiNya ,namun apa yang berlaku di sebaliknya.Bukan satu malah berbilang-bilang kita sekutukan Allah dengan makhluk seolah-olah Allah itu tidak berfungsi tanpa sekutu-sekutunya itu.Undang-undang yang di perintah Allah kita tinggalkan dan kita pakai yang lain.Kita kata percaya dengan kuasa Allah,tetapi kita lebih takut kepada yang lain daripada Allah.Sebulan bertadabbur di bulan ramadhan tidak banayak mengubah persepsi kita malah lebih menyesatkan...
Oleh itu insaflah,kembalilah kepada pangkuanNya.Patuh dan taatlah bukan setakat di mulut tetapi terus ke hati dan terus di amalkan.Jangan lagi ragu,jangan lagi was-was kerana kita memang diciptaNya untuk "menyembah dan menjadi hambaNya"dan semoga kita akan akan mendapat rahmatNya sebagaimana jaminanNya setelah kita "mengikut" perintahNya.

Share/Bookmark Read more...

3:50 AM

Selamat Hari Raya 'Idulfitri



Share/Bookmark

Read more...

8:20 AM

Pengalaman yang mengasyikkan...

Alhamdulillah hari ini sudah 29 Ramadhan 1431H.Juga syukur kepada Allah kerana Alquran kali ini dibaca dengan terjemahan dan tafsirannya sekali. Pembacaan ini telah memberi kelebihan dengan peningkatan kefahaman dan pengertian tetang isi kandugan firman Allah itu.


Menatap alQuran sehingga saat ini terasa betapa nikmanya.Terasa betapa bertuahnya diri ini dikurniakan dengan Islam.Kalau dulu semasa masih muda remaja sering mendengar ucapan bahawa kita sesungguhnya amat bertuah kerana dikurniakan dengan Islam.Ianya merupakan satu nikmat yang tidak ternilai untuk manusia.Ungkapan itu cuma menjadi halwa telinga sahaja tanpa ada sebarang rasa yang istimewa yang melekat di jiwa.Terasa hambar dan tidak bertenaga.Namun Alhamdulillah apabila menatap dan memahami alQuran ini ayat demi ayat dan surah demi surah betapa kata-kata yang menjadi nostalgia yang dilontarkan oleh para ilmuan terdahulu kembali menusuk kalbu.

Terbayang di benak fikiran apa akan jadi jika sekiranya ditakdirkan dihidupkan di kalangan bukan Islam,apakah situasi sekarang(baca: beriman) akan menjelma kepada diri ini.Saya yakin tanpa hidayah yang di anugerahkan Allah maka sudah tentu seseorang itu tidak akan ketemui jalan yang lurus ini.Ya Allah aku pohon padaMu agar ditetapkan hati dan pendirian ini agar berterusan di atas jalan engkau yang benar ini.





Share/Bookmark Read more...

7:10 PM

SELAMAT HARIRAYA EIDULFITRI ...Kita sebenarnya tidak punya apa-apa....

أعوذ بالله من الشيطان الرجيم
ونُقِرُّ فِى الأرْحامِ مَا نَشاءُ الى أجلٍ مُسَمَّى ثمَّ نُخْرِجُكُم طِفْلاً ثم لِتَبْلُغُوآ أشُدَّكُم، ومِنْكُم مَن يُتَوَفَّى ومنكم مَنْ يُرَدُّ على أرْذَلِ الْعُمُرِ لِكَيْلاَ يَعْلَمَ مِنْ بَعْدِ عِلْمٍ شيئًا
صدق الله العظيم

Mafhumnya:
"Dan Kami pula menetapkan dalam kandungan rahim (ibu yang mengandung itu) apa yang Kami rancangkan hingga suatu masa yang ditentukan lahirnya; kemudian Kami mengeluarkan kamu berupa kanak-kanak; kemudian (kamu dipelihara) hingga sampai peringkat umur dewasa; dan dalam pada itu ada di antara kamu yang dimatikan (semasa kecil atau semasa dewasa) dan ada pula yang dilanjutkan umurnya ke peringkat tua nyanyuk sehingga ia tidak mengetahui lagi akan sesuatu yang telah diketahuinya dahulu".
(al Haj, ayat 5:)

Pernahkah anda berfikir dan bermuhasabah tentang diri sendiri,kalau ada setakat manakah muhasabah kita itu?dan apakah hasilnya,adakah ianya membantu dalam memotivasikan diri ke arah merapatkan lagi diri kita dengan pencipta atau sebaliknya!?

Hari ini sudah 28 hari kita berpuasa di bulan ramadhan 1431H.Ini bermakna umur kita semakin meningkat dan bererti ianya semakin singkat.Sebagai makhluk sudah sepastinya kita tidak akan kekal mendiami bumi ini selama-lamanya.

Dalam kehidupan ini,apa perasaan anda?sentiasa merasa gagah,kuat dan berkuasa atau bagaimana?,dan apakah kekuatan yang anda rasa ada pada diri anda itu memberi kelebihan kepada anda setakat ini?.Cuba kita bersama bayangkan atau fikirkan.

Pernahkah anda melihat kawan-kawan disekeliling ,sebagai manusia yang peka dan hidup bermasyarakat pula maka sudah tentu perkara itu adalah biasa bagi kita.Kita dapati ada di kalangan mereka itu yang hidupnya senang dan ada yang hidupnya susah.Kenapa terjadinya begitu sedang semuanya mengharapkan kesenangan dalam kehidupan masing-masing .Kita renung lagi,apakah semua impian yang indah-indah yang kita impikan itu semuanya menjadi milik kita,tidak bukan?sedangkan berbagai usaha dan ikhtiar kita telah lakukan!.Berjuta wang kita belanjakan konon untuk mengelakkan daripada musibah dan penyakit,namun setiap hari masih ramai yang ke hospital,dan ramai juga yang terpaksa dihantar ke kubur,kenapa berlaku semua ini?sedangkan kita kata kita kuat dan gagah,kita kaya dan berharta.

Oleh itu insaflah,sebenarnya kita ini adalah manusia yang tidak punya apa-apa,apa yang ada cuma hanyalah sedikit pemberian secara ihsan oleh Allah Yang Maha Pemurah dan Maha Pengasih untuk hambanya.Dengan pemberian ini sudah sewajibnya sebagai hamba yang lemah kita kena syukuri serta sabar terhadap apa yang telah dikurniakan kepada kita.

Kepada anda yang dianugerahkan dengan sedikit "kuasa" berlaku adillah,jadikanlah keadilan itu sebagai neraca pertimbangan dalam menguruskan apa yang anda perolehi itu,kerana kalau anda berlaku zalim anda hanya cuma mengundang bala dan bencana daripada Allah yang bukan sahaja anda akan pikul di dunia ini malah akan berterusan dalam kehinaan di hari yang tiada lagi sebarang faedah harta dan anak-anak.

Carilah kelebihan dunia ini sekadarnya.Jangan menipu dan menzalimi serta mengambil sesuatu yang bukan hak anda.Bersyukurlah dengan apa yang telah anda perolehi.Allah itu maha mengentahui.Percayalah sesungguhnya apa yang telah anda perolehi itu adalah cukup dan sesuai untuk anda.Janganlah tamak dan dengki dengan apa yang dikurniakan Allah kepada orang lain,jika kita bersikap begitu sebenarnyai kita melawan Allah yang maha tahu tentang apa yang ada pada setiap makhluknya.

Kita sebenarnya tidak ada kekuatan dan kelebihan,hatta untuk berhadapan dengan apa rokok yang kita hisap itu pun kita tidak mampu apatah lagi dengan azab yang lebih hebat daripada itu.Cuba bayangkan dalam merokok itu pun kita cuma menghisap hanya sekadar sampai ke putingnya sahaja kerana tidak tahan dengan kepanasan api yang sedikit berbanding dengan api neraka sebenarnya.Oleh itu cukuplah,marilah bersama kita hindarkan diri-diri kita daripada menjadi orang yang di murka Allah dengan berubah ke arah perangai dan personaliti yang lebih baik.Bersama hindari daripada tamak,gila kuasa,megah diri dan bersikap zalim dalam kehidupan sehari-hari kita.

Renungilah petikan ayat alquran di atas,sebenarnya itulah sebenarnya putaran kehidupan kita,tidak kira siapa kita.Rajakah kita,menterikah kita atau manusia biasakah kita.Apapun sempena Syawal yang mendatang SELAMAT HARI RAYA diucapkan semoga segala amalan dan ibadat kita sepanjang Ramadhan ini diterima dan diber iganjaran oleh Allah sebaiknya insyaAllah.



Share/Bookmark Read more...