7:49 PM

NUSAJAYA JOHOR

Lama tidak menjenguk ke laman ini.Samada mengemaskini atau melayarinya."Masa" yang tidak mengizinkan untuk berbuat begitu.Namun dikesempatan yang sedikit ini ingin ku coretkan sikit sesuatu yang sudah lama sebenarnya tetapi mungkin baru bagi sesetengah daripada kita.Apa dia? NUSAJAYA!!.

Dengan izin Allah sempat mengikuti satu program di Johor sejak jumaat lalu dan bekesempatan melawat bandarbaru Nusajaya.Bandar Nusajaya adalah sebuah bandar baharu yang terletak di sebelah barat bandar johor Bharu berdekatan dengan Gelang Patah.

Dengan UEM Land Sdn Bhd sebagai syarikat yang bertanggungjawab membangunkan bandar ini yang melibatkan pembangunan seluas 24 ribu ekar dengan keluasan 97km persegi adalah merupakan salah sebuah bank tanah persendirian yang terbesar di Asia Tenggara.

Dengan siapnya pembangunan bandar ini ianya akan menjadi sebuah bandar bersepadu untuk perniagaan dan juga pentadbiran.Bandar ini juga apabila siap nanti adalah merupakan pusat pentadbiran baru bagi negeri Johor.Juga dipercayai Disneyland Malaysia juga akan dibina di sini(?)

Sempat menikmati keindahan di sini dan saya percaya ia juga akan menjadi tempat atau destinasi lawatan untuk para pelancong sebagaimana Putrajaya apabila ianya lengkap dibina.











Share/Bookmark

Read more...

1:41 AM

SPM...2008.Hebat Sungguh mu Mek

SPM: Pelajar Maahad Perempuan dapat 20A
























Pelajar Maahad Muhammadi Perempuan Kota Bharu, Nik Normadiha Nik Mohamad Kamal, 18 mendapat 20A (19A1, 1A2) dipercayai pelajar terbaik SPM 2008 peringkat keb angsaan.

Anak nelayan dari Kampunug Sabak, Pengkalan Chepa menerima slip keputusan terseb
ut daripada anggota Exco kerajaan negeri, Ustaz Mohd Amar Abdullah di sekolah tersebut hari ini.











Share/Bookmark

Read more...

5:41 PM

Isu yang Terkeliru.

Semalam atau kelmarin 10 mac 2009 satu pakej rangsangan baru telah dibentangkan oleh menteri kewangan Malaysia.Dengan nilai 60 bilion dalam tempoh dua tahun adalah diharapkan akan mengelak Malaysia dari terjerumus ke arah kemelesetan yang teruk.Dengan jangkaan bahawa Malaysia akan memperolehi -1% atau +1% KDNK maka pelbagai usaha dilakukan untuk mengelak kemelesetan.Pakej ini adalah merupakan yang kedua untuk tempoh dua tahun ini.

Selesai pembentangan sebagaimana biasa komen-komen positif kita dengari dari segenap media yang memuji-muji akan pakej ini.Sebagai rakyat jelata kita juga mengharapkan sesuatu yang anjaib akan berlaku hasil pakej ini.

Melihat hasil pembentangan pakej rangsangan semalam dan sehingga hari ini tidak terdengar lagi isu-isu lain yang sebelum ini menjadi topik siaran setiap masa.Isu Perak misalnya yang pada saya terlebih meruncing kerana ianya melibatkan perlanggaran terhadap penguatkuasaan undang-undang yang seharusnya kita patuhi.


Melihat kepada isu Perak ini saya terbaca satu kertas kerja yang ditulis oleh sesorang yang boleh dipercayai dari segi wibawanya,walaupun beliau dilihat pro pembangkang tetapi dengan keilmuan yang ada saya berpendapat tulisannya ada nilai-nilai dan berotoriti.Untuk itu sebagai pandangan kedua mari kita membacanya di sini



Share/Bookmark

Read more...

7:35 PM

Untuk Renungan

Inflasi di Zimbabwe

Dipetik dari Pemuda Besut

Inilah kos biaya mimimum untuk makan tengah hari yang harus dikeluarkan oleh seorang rakyat Zimbabwe yang merupakan penduduk termiskin di dunia.




Ya, wang pecahan 500 juta dollar Zimbabwe yang baru saja dicetak pada Mei 2008 ini hanya bernilai sekitar 2 dollar amerika atau hanya cukup untuk sekali makan saja.






Zimbabwe ketika ini pemegang rekod inflasi terbesar di dunia iaitu 2,200,000 % (2.2 juta persen!), parahnya, harga-harga melambung begitu cepat dengan hanya dalam beberapa minit sahaja, jadi tak heran jika peniaga2 di zimbabwe begitu sibuk mengganti label harga barangan mereka hampir setiap minit!

Pada tanggal 20 Julai 2008 ini bank Zimbabwe juga telah mengeluarkan pecahan wang sebesar 100 Juta Dollar! yang merupakan rekod pecahan wang dengan nominal terbesar di dunia....!!!

Zimbabwe memang memegang banyak rekod dunia, tapi sayang semua rekod itu tidak ada yang membanggakan.

sehari dalam kehidupan mayarakat disana


Barangan keperluan harian


Harga bagi sayur-sayuran


Telur ayam.
Harga untuk membeli seekor Ayam Hidup....


Wang yg diperlukan untuk makan sekeluarga di kedai makan....
dan sebotol bir


setiap bulan bila terima gaji...kena sewa teksi atau lori le gamaknya....


"pengemis" yg boleh dianggap "kaya" sbb dapat juta2 setiap hari...hihihi....


kalau anak org kaya jgn cakap laa....


kalau susah nak bawak duit banyak2 tukarkan ke USD...dapat sekeping je...


kilang buat wallet dengan handbag tepaksa tutup bisness sbb org x guna lagi dah....





Share/Bookmark Read more...

7:24 PM

Selawat dan Salam Untuk Muhammad Nabi Akhir zaman

Alhamdulillah sejak sekian lama tidak mengunjungi blog ini kerana kesibukan masa,maka sempena hari maulidurrasul ini aku persembahkan ucapan terakhir Rasul S.A W pada masa mengerjakan haji terakhir baginda.Peristiwa ini berlaku pada 9 Zulhijjah tahun ke 10 hijrah.Baginda telah berucap kepada seluruh kaum muslimin di Lembah Uranah,Bukit Arafah.Khutbah akhir Baginda berbunyi begini....






"Wahai manusia, dengarlah baik-baik apa yang hendak kukatakan, Aku tidak mengetahui apakah aku dapat bertemu lagi dengan kamu semua selepas tahun ini. Oleh itu, dengarlah dengan teliti kata-kataku ini dan sampaikanlah ia kepada orang-orang yang tidak dapat hadir disini pada hari ini.

"Wahai manusia, sepertimana kamu menganggap bulan ini dan kota ini sebagai suci, anggaplah jiwa dan harta setiap orang Muslim sebagai amanah suci. Kembalikan harta yang diamanahkan kepada kamu kepada pemiliknya yang berhak. Janganlah kamu sakiti sesiapapun agar orang lain tidak menyakiti kamu lagi. Ingatlah bahawa sesungguhya kamu akan menemui Tuhan kamu dan Dia pasti membuat perhitungan di atas segala amalan kamu. Allah telah mengharamkan riba, oleh itu, segala urusan yang melibatkan riba dibatalkan mulai sekarang.

"Berwaspadalah terhadap syaitan demi keselamatan agama kamu. Dia telah berputus asa untuk menyesatkan kamu dalam perkara-perkara besar, maka berjaga-jagalah supaya kamu tidak mengikutinya dalam perkara-perkara kecil.

"Wahai manusia sebagaimana kamu mempunyai hak atas isteri kamu, mereka juga mempunyai hak ke atas kamu. Sekiranya mereka menyempurnakan hak mereka ke atas kamu, maka mereka juga berhak diberikan makan dan pakaian, dalam suasana kasih sayang. Layanilah wanita-wanita kamu dengan baik dan berlemah-lembutlah terhadap mereka kerana sesungguhnya mereka adalah teman dan pembantu kamu yang setia. Dan hak kamu atas mereka ialah mereka sama sekali tidak boleh memasukkan orang yang kamu tidak sukai ke dalam rumah kamu dan dilarang melakukan zina.

"Wahai manusia, dengarlah bersungguh-sungguh kata-kataku ini, sembahlah Allah, dirikanlah solat lima waktu, berpuasalah di bulan Ramadhan, dan tunaikanlah zakat dari harta kekayaan kamu. Kerjakanlah ibadah haji sekiranya kamu mampu. Ketahuilah bahawa setiap Muslim adalah saudara kepada Muslim yang lain. Kamu semua adalah sama; tidak seorang pun yang lebih mulia dari yang lainnya kecuali dalam Taqwa dan beramal saleh.

"Ingatlah, bahawa kamu akan menghadap Allah pada suatu hari untuk dipertanggungjawabkan diatas segala apa yang telah kamu kerjakan. Oleh itu, awasilah agar jangan sekali-kali kamu terkeluar dari landasan kebenaran selepas ketiadaanku.

"Wahai manusia, tidak ada lagi Nabi atau Rasul yang akan datang selepasku dan tidak akan lahir agama baru. Oleh itu wahai manusia, nilailah dengan betul dan fahamilah kata-kataku yang telah aku sampaikan kepada kamu. Sesungguhnya aku tinggalkan kepada kamu dua perkara, yang sekiranya kamu berpegang teguh dan mengikuti kedua-duanya, nescaya kamu tidak akan tersesat selama-lamanya. Itulah Al-Qur'an dan Sunnahku.

"Hendaklah orang-orang yang mendengar ucapanku, menyampaikan pula kepada orang lain. Semoga yang terakhir lebih memahami kata-kataku dari mereka yang terus mendengar dariku. Saksikanlah Ya Allah, bahawasanya telah aku sampaikan risalah-Mu kepada hamba-hamba-Mu."


Share/Bookmark

Read more...