9:42 PM

Kereta Terbang

Kalau di zaman kanak-kanak memang menjadi kegemaran dengan membaca komik fiksyen yang mengesahkan watak kartun menggerakkan jentera duaguna iaitu sesekali menjadi kereta dan dimasa yang lain menjadi kapalterbang.Nah di tahun 2008 ini rupa-rupanya ianya menjadi realiti dan memang berpijak di alam nyata kita lihat....



IA bermula dengan angan-angan 30 tahun lalu dan sekadar mampu dijelmakan di layar perak seperti melalui filem Back to the Future, misalnya.

Maka, memiliki ‘kereta terbang’ yang mempunyai tahap fleksibeliti tinggi hanya tinggal impian sehinggalah baru-baru ini. Jika perancangan berjalan lancar, kereta terbang itu akan mula ada di jalan raya pada hujung tahun depan.


Mengikut pengeluarnya, kereta itu boleh mencecah harga £127,000 (RM651,686) seunit dan mempunyai kecekapan tinggi untuk membawa penumpangnya ke mana-mana hampir pada setiap masa, termasuk jika cuaca buruk untuk menerbangkan pesawat.

Dikenali sebagai Transition, kereta terbang itu dihasilkan Terrafugia Inc, syarikat ditubuhkan graduan Jabatan Aeronautik dan Astronautik bersama Sekolah Perniagaan Institut Teknologi Massachusetts pada 2006.

Kereta terbang itu dilengkapi sayap boleh lipat di kedua-dua sisinya. Jika ia diletakkan dalam keadaan bersedia untuk berfungsi, panjang sayap itu adalah 8.38 meter. Tahap kelajuannya pula adalah 185 kilometer sejam dan boleh terbang tanpa henti sejauh 740 kilometer.

Memetik kenyataan Terrafugia, jika berfungsi sebagai kereta, Transition boleh bergerak di jalan raya pada kelajuan ‘di lebuh raya’.

Untuk mengendalikan Transition sepanjang 5.79 meter itu juga sangat mudah. Anda hanya perlu membawanya ke stesen minyak untuk mengisi bahan bakar tanpa plumbum dan enjin Rotax 912s empat lejang berkekuatan 100 kuasa kuda itu sedia untuk digunakan.

Jurucakap Terrafugia berkata, disebabkan saiznya yang kecil, pemilik Transition tidak perlu pening kepala memikirkan membina hangar kerana ia boleh disimpan di dalam garaj.

“Apabila perlu terbang, anda pandu Transition ke lapangan terbang berhampiran dan gunakan ia untuk pergi ke destinasi sejauh 740 kilometer, sama ada melalui udara atau darat.

“Anda sentiasa boleh menjadi juruterbang atau pemandu kereta mengikut kesesuaian anda,” katanya.

Untuk mengendalikan Transition, penciptanya memasang panel kawalan semudah mungkin. Pemandunya hanya perlu menekan beberapa butang di kokpit untuk menukarnya daripada pesawat kepada kereta atau sebaliknya.

Namun, sebagai langkah keselamatan, sayap Transition hanya boleh didepangkan selepas penggunanya memasukkan kod keselamatan khusus. Itu pun jika pemandunya mempunyai lesen juruterbang sah.

Berbeza daripada konsep kereta terbang lain, Transition masih memerlukan sedikit landasan untuk berlepas.

Jurucakap itu berkata, pemilik Transition kini tidak lagi perlu bergantung kepada faktor cuaca jika perlu menerbangkan kenderaan itu untuk pergi ke mana-mana.

“Jika cuaca buruk, anda tukarlah mod Transition daripada kapal terbang ringan menjadi kereta dan anda boleh meneruskan perjalanan di atas jalan raya,” katanya.

Dengan kelebihan itu, sesiapa yang berminat untuk memilikinya boleh menempah Transition dengan membayar wang deposit sebanyak RM33,391 kepada pengilangnya.

Berdasarkan laman web Terrafugia, sebaik saja depositi diserahkan, bakal pemilik Transition boleh ‘membuktikan bahawa komuniti juruterbang pada hari ini boleh merealisasikan impian’ dengan memiliki kenderaan unik itu.

“Ia bebas risiko. Satu-satunya kemungkinan untuk anda adalah menjadi pemilik terawal Transition mendepangkan sayapnya di laman rumah dan berlepas ke mana-mana destinasi,” kata laman web berkenaan.

Pada laman web Terrafugia [klik sini], syarikat itu dinyatakan menghasilkan unit prototaip Transition di Boston, Massachusetts.

Transition dibina hasil gabungan reka bentuk kapal terbang dengan memberi penekanan kepada kreativiti, keselamatan, alam sekitar dan kepuasan pelanggan. Perkataan ‘terrafugia’ berasal dari Latin dan bermaksud ‘lari dari bumi’.

Dipetik daripada Harian Metro













Share/Bookmark

0 comments: